Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Interview

Therion
Met Christopher Johnsson
Door Tonnie
Geplaatst in mei 2004
Dat metal en klassiek goed samengaan bewijst Therion al jaren. Wat ooit begon als een death metal band is tegenwoordig de vaandeldrager van de combinatie van klassieke muziek, metal en koorzang. Nu komt de band met niet 1, maar met 2 nieuwe albums. Bandleider Christopher Johnsson vertelt er alles over...

Therion

Hoi Christopher, hoe is het ermee?

Met mij gaat alles goed, dank je.

Jullie komen met twee nieuwe albums. Waarom twee?

Nou, het zit zo: na de release van Deggial begonnen ik met het schrijven van nieuwe songs. Ik had er al diverse klaar, maar op een ochtend werd ik wakker en wilde ik wat anders doen. Ik wilde een conceptalbum maken over Noorse mythologie. Daarvoor ben ik dus opnieuw begonnen, en dat werd Secret Of The Runes. Voor dat album hebben we vervolgens getourd, en het live album opgenomen. Maar tijdens het touren zijn we doorgegaan met het schrijven van nieuwe songs. We hadden daardoor dus erg veel nummers, 55 om precies te zijn.

We realiseerden ons dat we genoeg materiaal hadden voor drie albums, want we hadden meer dan 30 nummers die we beslist op wilden nemen. Toen zaten we dus met een probleem. Zullen we een album opnemen, daarmee gaan touren, en dan vervolgens weer wat nummers opnemen op een album, en dan daar weer mee touren? Het zou dan te lang duren voordat we al die nummers eens uitgebracht hebben. Ondertussen zouden we dan weer een hoop nieuwe nummers geschreven hebben, die we ook per sé willen opnemen. Dat zou dus geen optie zijn. Toen besloten we dus om twee albums tegelijk op te nemen en uit te brengen.

Hoe bepaal je dan welk nummer op welk album gaat?

We hebben ze verdeeld op hoe ze klinken. Sommige nummers waren wat melodieuzer, en wat meer heavy metal-achtig. Dat is Sirius B geworden. En we hadden nog veel progressievere nummers. Die komen op het volgende album. En dan hadden we nog wat nummers die niet op beide albums zouden passen, en die staan op Lemuria. Daarop staan nummers die wat meer jaren 70 symfonische rock invloeden hebben, of juist invloeden van nieuwere metal. Maar we hebben het niet zo strict gescheiden als we eerst van plan waren. Bijvoorbeeld de Kali Yuga nummers. Die zouden eerst op Lemuria komen, maar we vonden toch dat ze op Sirius B beter pasten.

Was Kali Yuga eerst 1 nummer?

Ik had eerst 1 van de delen geschreven, en had daarin een bepaalde riff gebruikt. Toen gebruikte Kristian [Niemann, gitarist] die riff voor een ander nummer, en dat is dan het tweede deel geworden. In principe is het 1 nummer. De refreinen zijn hetzelfde, maar we hebben het toch opgedeeld in twee losse nummers.

Volgens de biografie hebben er meer dan 170 mensen aan meegewerkt. Zijn jullie gek geworden?

Nee, het waren er "slechts" 164. Ik heb een paar telfoutjes gemaakt toen ik de namen doorgaf naar het platenlabel, want een paar mensen spelen zowel solo als in een orkest. In feite waren het er dus 164. Maar dat is nog altijd wel erg veel.

Als je zoveel mensen heb die aan je album werken, en zo'n 9 maanden in de studio gezeten hebt, dan moet het budget toch wel gigantisch geweest zijn?

Het was iets meer dan 100.000 euro.

Heeft het platenlabel dat allemaal gefinancierd?

Het is ongeveer evenveel als voor Secret Of The Runes. Daarvoor hadden we 50.000 euro, en dat was 1 plaat. Nu dus het dubbele, voor 2 platen. Het verschil is nu wel dat we er 1 min of meer gratis weggeven. De eerste paar maanden zullen beide albums samen te krijgen zijn voor de prijs van 1. Maar uiteindelijk is het ons eigen geld, want van de royalties die we krijgen uit de verkoop van het album moet eerst dat voorschot van het platenlabel worden terugbetaald. Maar dit zijn onze 11e en 12e albums, en we wilden wat teruggeven aan de fans die al jaren onze albums kopen.

Het vorige album was gebaseerd op Noorse mythologie. Wat zijn de themas van deze twee albums?

Die lopen erg uiteen. Er staat ook weer een Noors nummer op, Uthark Runa, wat eigenlijk een opsomming is van Secret Of The Runes. Griekse mythologie komt aan bod in Typhon en An Arrow From The Sun. Lemuria gaat over een verdronken continent, zoiets als Atlantis. En zo zijn er nog veel meer van dat soort onderwerpen.

De opnames hebben 9 maanden geduurd. Wat was het lastigste van die opnames?

Niets was echt lastig. De opnames hebben trouwens langer geduurd, maar in de tussentijd hebben we nog wat vrij genomen. In totaal zaten we zo'n 9 maanden in de studio. De meeste druk lag op het opnemen van het orkest. Voorheen namen we het in verschillende delen op. Eerst namen we dan de strijkers op, vervolgens de blazers, enzovoorts. Dit keer hebben we het orkest in 1 keer opgenomen. Dat is een stuk moeilijker, want als iemand dan een fout maakt moet heel het orkest opnieuw beginnen.

Je moet er dan ook voor zorgen dat de mensen die niet al teveel te doen hebben, bijvoorbeeld degene die de piloco bespeelt, niet steeds hoeven te wachten. Dat moet je dan weer goed plannen, want anders moet je constant iedereen in de studio erbij hebben. En we hadden meer dan 1000 pagina's met bladmuziek. Daarvan moesten we van te voren zeker weten dat er geen fouten in zaten, want dat corrigeren tijdens de opnames kost ook veel tijd, en levert veel stress op.

Schrijf je dat allemaal zelf?

Ja. Ik laat niemand anders dat doen. Ik heb dat mezelf aangeleerd. Net als het bespelen van instrumenten. Ik heb ooit eens drumles gehad, toen ik 9 was, maar ik mocht thuis geen drumstel hebben omdat de muren te klein waren. Daarvoor heb ik trouwens nog even de fluit bespeeld, maar dat stelde niks voor. Maar na m'n 9e heb ik een tijd geen instrument bespeeld. Pas rond 1987 begon ik met de basgitaar, in de band Blitzkrieg, die later Therion werd. Dat heb ik ook mezelf aangeleerd. Iets daarna ben ik van basgitaar naar gewone gitaar overgestapt, en veranderden we de bandnaam naar Therion. De muziekstijl veranderde ook wel iets trouwens. Maar er zijn nog wat riffs van de Blitzkrieg tijd te horen op het eerste Therion album.

Het soort nummers als die van Therion componeren lijkt me niet makkelijk. Hoe doen jullie dat, bijvoorbeeld met het maken van demos?

Onze eerste demos zijn erg simpel, waarbij we met wat simpele keyboards aangeven waar de orkest-delen moeten komen, en piano's geven dan aan waar het koor moet zingen. De opnames doen we in drie delen. Tijdens het schrijven maken we de simpele demos, zodat we weten hoe ze ongeveer gaan. Pas tegen de tijd dat we echt aan het album beginnen maken we betere demos, die meer lijken op de uiteindelijke nummers. De gitaren, drums en keyboards zijn dan een stuk beter. Daarna gaan we alles echt opnemen.

Deze zomer staan jullie op Graspop. Ik dacht dat jullie geen festivals meer zouden spelen, na wat nare ervaringen op Wacken.

Nee, we hebben alleen gezegd dat we niet meer op Wacken spelen. Per festival zit er namelijk veel verschil in de organisatie. Bijvoorbeeld Mera Luna in Duitsland, daar is alles echt perfect geregeld. Op Graspop hebben we nog nooit gespeeld, dus ik weet nog niet hoe het daar is. Maar op Wacken is het twee keer fout gegaan. De eerste keer zetten ze de stroom uit terwijl we aan het spelen waren. Toen zeiden we al dat we daar niet meer wilden spelen. Maar later boden ze hun excuses aan en boden ons belachelijk veel geld om er weer te spelen, maar toen ging het weer fout.

De tweede keer was het niet hun schuld, maar die van Saxon. Hun lichtman had voor ons bijna al het licht uitgezet, zoals vaak bij openingsbands gebeurt. Dan heeft de hoofdband meer licht tot zijn beschikking. Maar wij waren geen openingsband, we waren samen met Saxon een van de headliners. Er stond dan ook in ons contract dat we ook de volledige lichtshow mochten gebruiken. Het enige wat we niet mochten gebruiken was die adelaar van Saxon, maar we wilden hun klote adelaar natuurlijk ook niet eens! Dat was dus erg vervelend, want de verantwoordelijke was nergens te vinden. De organisatie was toen erg slecht, want ze hadden daar niemand met een sleutel om die lichten weer aan te zetten.

Hebben ze jullie dit jaar weer gevraagd?

Nee. Ik denk dat het wel duidelijk was dat we er geen zin in hadden. Het festival zelf is wel leuk hoor, daar niet van. Ze hebben een goeie locatie en goeie bands, maar ze verkloten altijd wel iets. Maar wellicht spelen we er nog wel een keer, als ze weer met een leuk bod komen. Maar dan zorgen we wel dat alles in het contract goed geregeld is.

Wat kunnen we op Graspop verwachten?

Het spelen op een festival houdt altijd in dat je korter speelt, en dat de mensen er zijn om plezier te maken en bier te drinken. We gaan veel klassiekers spelen, die de mensen willen horen. Maar we spelen nog wel een paar nieuwe nummers. We hebben twee nieuwe albums dus in principe kunnen we een hele setlist vullen met nieuw materiaal. Maar ik denk dat we 3 nieuwe nummers spelen.

Hoeveel mensen nemen jullie mee op tour?

Ik denk dat dat ongeveer hetzelfde is als op de vorige tour. Zes mensen voor de zang, en de rest is de band. In totaal 10 personen.

Komt er na de zomer een normale tour?

Wellicht nog later. Na de festivals gaan we naar Mexico en Zuid Amerika, om daar te touren. Daarna gaan we waarschijnlijk eerst naar de Verenigde Staten.

Ben je daar al eens geweest?

Niet om te touren. Daar zijn we dan waarschijnlijk de support act, want we verkopen daar nog niet genoeg albums om een headliner tour te kunnen doen. Het zou wat onzinnig zijn om direct na de zomer al door Europa te touren, want dan hebben de mensen ons al gezien op de festivals.

Als jullie komen moet je Nederland niet vergeten he?

Nee, Nederland zullen we niet vergeten. Nederland is samen met Hongarijë een van de grootste markten voor ons. Onze vorige show in Tilburg was een van de grootste op de tournee. Dus natuurlijk spelen we dan zeker in Nederland.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.