Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

17-11-2017

Interview: Enslaved
Met Grutle Kjellson
Door Jeffrey
Geplaatst in oktober 2017

Op vrijdag de dertiende verscheen E van Enslaved. Exact een maand later komt de extreme en progressieve metalband naar Utrecht voor een optreden om het veertiende album te promoten. Jeffrey kreeg kort de gelegenheid om zanger/bassist Grutle Kjellson vragen te stellen, over onder meer de nieuwe toetsenist Håkon Vinje, connectie met de natuur en koken tijdens het touren.

Enslaved

Gefeliciteerd met het nieuwe album. Elk nummer is weer heel anders. Wat zijn je favorieten?

Als ik nu een favoriet zou moeten kiezen, zou dat Feathers Of Eolh zijn, maar het verschilt per dag.

Dat is ook een van mijn favorieten, samen met Hiindsiight en Storm Son. Is Storm Son een ouder nummer? Het heeft een Ruun- en Isa-vibe.

Nee, het is juist een van de nieuwere. We hebben Storm Son dit jaar geschreven. Sacred Horse is vorig jaar geschreven. Hiindsiight is het oudste nummer. Het dateert uit 2008.

Dat nummer bevat een verrassend element: een bijdrage op saxofoon.

De partijen op saxofoon zijn geschreven voor een oudere versie in 2008 en verder ontwikkeld tijdens een tour met Shining in 2010. De zanglijnen van de nieuwe versie wijken erg af van de oude, maar de bas- en gitaarlijnen zijn min of meer hetzelfde gebleven.

Meerdere nummers hebben een psychedelische en spirituele touch.

Enslaved - EDat klopt. Het concept gaat over de interactie van mens en natuur. Vooral in het westen van Noorwegen vind je die bron. De relatie met je omgeving is erg belangrijk. Het is universeel, maar heeft ook een inwaartse werking.

En die inwaartse werking heeft dan ook weer te maken met de connectie met de natuur.

Ja, je moet altijd proberen de connectie met jezelf en met natuurlijke bronnen te vinden.

Is dat voor jou als bandlid wel in voldoende mate mogelijk? Je bent vaak in de studio of onderweg met Enslaved.

Ik probeer daar wel genoeg tijd voor te maken. Ik hou van wandelen en vissen. Het is voor mij belangrijk om me te focussen op mijn innerlijke 'tools' om de connectie met mezelf te realiseren.

Op het nieuwe album klink je anders dan voorheen. Waardoor komt dat?

Het is wel grappig dat je dat zegt, want ik hoor dat van meer mensen. Het belangrijkste verschil is dat ik een andere microfoon heb gebruikt.

'Tiny Red Fruit' (Håkon Vinje – red.) is jullie nieuwste bandlid.

Haha. Dat is zijn bijnaam inderdaad.

Houdt hij van aardbeien of zo?

Dat is inderdaad het probleem (lacht). Hij is een jaar jonger dan de band.

Hoe zijn jullie bij hem terechtgekomen? En hoe is de dynamiek in de band veranderd

De dynamiek is inderdaad drastisch veranderd. Met zijn toetreden komt er frisse energie in de band. Zijn persoonlijkheid draagt daar zeer zeker aan bij. Het is een geweldig musicus. We zijn zeer fortuinlijk met hem erbij.

Kende je hem al langer?

Ik kende hem nog niet, maar ik had wel van zijn band Seven Impale gehoord. Onze co-producer Iver Sandøy kende hem wel omdat hij al met Seven Impale heeft gewerkt. Via hem hebben we gevraagd of hij auditie wilde doen. We hebben hem over de livetracks laten spelen, dus hij mocht nieuwe keyboard- en zanglijnen laten horen. Dat klonk veelbelovend en daarop besloten we een stap verder te gaan door hem uit te nodigen in de oefenruimte. Het klikte en we hebben hem dan ook heel snel aangenomen als onze nieuwe toetsenist.

Je geeft aan dat hij zelf al bepaalde lijnen mocht verzinnen. Heeft hij dan ook al bijgedragen aan de songwriting of is dat nog te vroeg?

Dat is inderdaad nog te vroeg. Hij heeft dus niets geschreven, maar dat geeft niet. Alleen Ivar en ik hebben de songs geschreven.

enslaved

Hij heeft dus ook niet bijgedragen aan de keyboardsolo's?

Ja, daar heeft hij wel aan bijgedragen, ook al lagen bepaalde ideeën van Ivar al wel vast.

Er is een speciale tape-editie van het album die gelimiteerd is tot honderd stuks. Dat is een bijzonder idee. Hoe kijk je terug op de tijd van de tape-trading?

Destijds waren we heel betrokken bij de scene weet ik nog wel. Het was de langzame voorloper van het internet (lacht). We hadden een andere relatie met muziek dan nu. Destijds wachtte je weken voordat een demotape binnenkwam. Ik heb veel tijd besteed aan het luisteren naar tapes. Nu luisteren mensen tien seconden naar een nummer en nemen ze niet de moeite om echt te luisteren zoals het eigenlijk zou moeten. Ik mis die goede oude tijd echt. Het is ook het gevolg van dat er nu te veel beschikbaar is. Hetzelfde met nieuwsartikelen. Mensen baseren hun mening op geruchten en daarmee op minder dan 1% van wat er echt gebeurd is. Hetzelfde geldt voor muziek. Het is echt heel triest.

Het gevolg van de veranderde consumptie is ook dat bands meer gaan toeren. Hoe is dat jullie bevallen?

Voor ons maakt het niet zoveel uit, want we houden ervan om live te spelen. Soms wordt het reizen ons wel te veel en raken we uitgeput. Het is zeker niet makkelijk om elke dag topfit te verschijnen op het podium voor een set van twee uur (lacht). Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt.

Jullie hebben in ieder geval een goede kok bij je, want ik zag een foto waarop Ivar een pizza aan het maken was.

Haha... we hebben helaas geen chef-kok met ons mee op tour. We zijn afhankelijk van wat ons wordt aangeboden. Het zou wel cool zijn om een keuken in de bus te hebben zodat je je eigen eten kunt koken.

Hebben jullie nog steeds contact met Herbrand?

Jawel, van tijd tot tijd. Hij heeft zijn eigen studio in hetzelfde gebouw als wij onze oefenruimte hebben. Hij is op een vriendschappelijke manier vertrokken. Eind goed, al goed.

Meer:

[ Terug naar de Interviews ]