Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

24-04-2017

Interview: Uneven Structure
Door Constantijn
Geplaatst in januari 2017

Binnenkort komt het nieuwe album La Partition van Uneven Structure uit. Het is alweer vijf jaar geleden dat het debuut Februus uitkwam en de Franse band heeft diverse line-upwisselingen gehad. Constantijn sprak erover met de band.

Uneven Structure

Heren, allereerst gefeliciteerd met La Partition. Het maken van de plaat heeft even geduurd. Het is vijf jaar sinds het uitkomen van Februus. Nu begreep ik net dat er wat line-upveranderingen zijn geweest. Hebben deze invloed gehad op het opnameproces van La Partition?

Igor: Het waren meerdere factoren die ervoor hebben gezorgd dat het album zo lang op zich heeft laten wachten. Dat Auré de band verliet was wel een hele grote. Het was zijn taak om het album te produceren en zich bezig te houden met het opnameproces. Iedereen in de band heeft een taak waarin hij zich specialiseert en we moesten door zijn vertrek het complete productieproces leren. Maar er zijn natuurlijk nog meer redenen. Iedereen in de band heeft ook nog een leven naast de band. We hebben allemaal een baan, want van de band valt niet te leven op dit moment. We hebben veel tijd gestoken in het inrichten van ons leven zodat we de band ernaast kunnen hebben. We willen graag verder met de band, maar we willen ook voorkomen dat dit gaat botsen met de rest van ons leven.

Zoals je tijdens de presentatie al aangaf, zijn jullie een echte DIY-band. Jullie hebben het hele opnameproces zelf thuis gedaan. Hoe gaat dat precies in zijn werk en wat voor apparatuur komt daarbij kijken?

Igor: Dat verschilt enorm per instrument. Bij de basgitaar is het gewoon DI. Hij gaat direct de opname-interface in. Voor onze gitaren gebruiken we Line6-apparatuur.

Hoe hebben jullie het dan met de drums aangepakt? Zijn deze ergens anders opgenomen? Of hebben jullie elektronica gebruikt?

Arnaud: Het zijn voornamelijk geprogrammeerde drums. Toen ik bij de band kwam, zaten ze midden in het schrijf- en opnameproces. Als we toen weer ‘from scratch' hadden moeten beginnen, was dat weer een enorme vertraging geweest. Het gaat namelijk niet alleen om het instuderen van de nummers, want er zijn zo verschrikkelijk veel parameters waar je rekening mee dient te houden. Het is niet alleen de technische kant van het spelen. Het gaat ook om de dynamiek, de ambiance en de emoties die je probeert weer te geven. Om nog een vertraging te voorkomen, hebben we toen besloten om geprogrammeerde drums te gebruiken. En Igor heeft een geweldige job gedaan met het programmeren! Ik heb nog wel een aantal stukken ingespeeld, maar die worden vooral voor de ambient stukken gebruikt en voor wat reverb-effecten.

Igor: Dit album is inderdaad een mix van echte drums en geprogrammeerde drums. Het bijzondere aan dit album is dat we de kans hebben gehad om deze nummers live te spelen voordat ze definitief af waren. We konden dus nog zaken fine-tunen naar aanleiding van onze live-ervaring. Pas na die live-ervaring begrepen we echt goed welke energie er in de nummers moest zitten om het op plaat ook te laten knallen. Om terug te komen op de drums: tijdens onze shows hebben we camera's op Arnaud gericht en zijn drumwerk opgenomen. Zo konden we zijn spel precies vastleggen en namaken.

Arnaud: Dat was echt veel werk. Echt elke noot moest vastgelegd worden. Ook alle ghostnotes en elk stukje dynamiek in het spel.

Wij hebben net de plaat mogen horen, maar hoe was dat nou voor jullie? Om je kindje eindelijk te mogen presenteren?

Igor: Voor mij was het in het begin gewoon het beluisteren van het album voor de tienduizendste keer, maar dan nu met wat mensen die in de zaal zaten. Ik zou het bijna saai willen noemen. Maar weet je wat het met deze plaat is? Er is zoveel gebeurd in het proces van het maken van deze plaat. Als je dan al die mensen in de zaal hebt die kritisch luisteren naar waar jij zoveel werk in hebt zitten. Ja, dat is dan wel een beetje raar en vooral erg zenuwslopend. Ik vond het niet echt een fijne ervaring of zo. Van tevoren had ik ook niet verwacht dat ik er zo op zou reageren. Nu kan ik gewoon niet wachten om hem uit te brengen!

Tijdens de luistersessie vertelden jullie dat de release nu gepland staat voor begin 2017. Zijn er al wat meer details bekend zoals bijvoorbeeld een releasedatum?

Igor: Nee helaas kunnen we daar op dit moment nog niets over zeggen.

Wat mij erg opviel bij de luistersessie was dat La Partition een verdere evolutie lijkt van de weg die jullie met Februus zijn ingeslagen. Nu is Februus een conceptalbum. Was het altijd al het idee om met de opvolger ook een conceptalbum te maken? Of is dit langzaam zo gegroeid?

Igor: Dit was vanaf het begin zo. Voordat we muziek hadden, was het verhaal voor La Partition eigenlijk al af. Bij Februus was dit anders. Dat is op een gegeven moment uitgegroeid tot een conceptalbum. Het schrijfproces voor dit album is dus eigenlijk net andersom als bij Februus. Ironisch genoeg klinkt La Partition juist minder als één geheel dan Februus omdat we meer verschillende muzikale ideeën verkennen. Als de overgang tussen twee liedjes nu niet helemaal perfect is, zitten we daar niet meer zo mee. Het hoeft niet perfect in elkaar over te vloeien. Het gaat om het idee achter het liedje en het verhaal dat we willen vertellen. Zie de liedjes als schilderijen: je gaat van het ene schilderij naar het andere. Dat is niet altijd een naadloze overgang en zolang het verhaal en het totaalplaatje maar klopt, is dat ook niet erg.

Het verhaal van La Partition begint waar het nummer Awe van Februus stopt. In dat nummer heeft de held van het verhaal zijn hele wereld vernietigd. Wat gebeurt er daarna?

Igor: In dat nummer heeft hij eigenlijk alles om hem heen verpest. Eén van de dingen die hij verpest heeft, zijn de zeemeerminnen waar ik eerder in de presentatie over vertelde. Die zeemeerminnen kunnen trouwens prima een symbool voor iets anders zijn hoor. Maar ik wil natuurlijk niet te veel verklappen. Die zeemeerminnen raken in ieder geval hun stem kwijt door iets dat het Februus-personage heeft gedaan. Vanaf dat moment klampen ze zich vast aan een persoon, een persoon zoals jij en ik. En ze vragen die persoon om hen te helpen.

Het album is in drie delen opgedeeld. Is dat omdat dit muzikaal goed werkte? Of heeft het met het verhaal te maken?

Igor: Dit heeft met het verhaal te maken. Het eerste deel gaat meer over menselijke gevoelens en omgang. Ken je de film Close Encounter Of The Third Kind? Het is eigenlijk zoals in die film. De mensen in die film weten op een gegeven moment niet waarom, maar ze willen koste wat het kost naar een berg. Het eerste deel gaat over vergelijkbare gevoelens.

In het tweede deel leert de hoofdrolspeler uit La Partition de zeemeerminnen en het Februus-personage kennen. En het derde deel is veel gewelddadiger, veel negatiever en zelfs cynisch. We gaan in dit gedeelte van het verhaal de wereld van de zeemeerminnen in. Het gaat over wat er feitelijk met de hoofdrolspeler gebeurt in deze wereld.

Uneven Structure

Het viel me erg op dat de teksten in Februus de wereld van de held en zijn interactie hiermee omschrijven. In de single Funambule zijn de teksten veel directer, alsof ze zijn gericht aan een daadwerkelijk persoon. Is dit een bewuste keuze geweest?

Igor: Ik weet eigenlijk niet of we er echt bewust over hebben nagedacht, maar het klopt wel. Dit album gaat meer over menselijke gevoelens, dingen die we allemaal voelen. Soms haat je mensen, soms houd je van mensen. Het gaat meer over rauwe emoties die je zonder gedachten naar buiten gooit.

Je zei net al dat het verhaal al klaar was voordat jullie begonnen met het maken van de muziek. Schrijven jullie dat met zijn allen, of is één iemand hier verantwoordelijk voor?

Igor: Nou niet helemaal, het is wat rommeliger. We sturen ideeën continu naar elkaar. We proberen iets en kijken of het goed werkt. Voor het muzikale stuk doen Benoit en ik veel samen. Voor de teksten komt Matthieu met veel ideeën. Ik probeer dat vervolgens te verwerken zodat het ook in de muziek past. Het idee is dat het gevoel dat de muziek opwekt, perfect aansluit op wat er in het verhaal gebeurt. Dat aanpassen is een continu proces. We blijven dit herhalen totdat het echt klopt.

Arnaud, jij kwam pas halverwege het schrijfproces in de band. Lagen de drumpartijen toen vast? Of kon je helemaal losgaan?

Arnaud: Eigenlijk lag er al best veel vast. Maar dat was voor mij eigenlijk wel fijn. Ik ben niet heel erg sterk in dingen helemaal van voor af aan verzinnen. Ik ben veel beter in een bestaand idee verder uitwerken. Op dit album heb ik me dus meer beziggehouden met composities en met het totaalplaatje. Igor is echt de grootste workaholic die ik ken. Hij stuurt ons constant ideeën en korte stukjes. Ik heb geprobeerd om elke keer als dat gebeurde, direct mijn koptelefoon te pakken en te laten weten hoe het aanvoelde. Uiteindelijk heb ik alsnog veel drumstukken gemaakt. We hebben in het schrijfproces echt verschrikkelijk veel gewijzigd en aangepast. We zijn tot op de dag van vandaag nog bezig met het aanpassen van details. Dat is het ding denk ik ook met muziek van Uneven Structure. Je leert het pas echt waarderen na een aantal luisterbeurten omdat er zo veel details in zitten. Ik zou rustig de rest van mijn leven naar deze muziek kunnen blijven luisteren, puur omdat er zoveel details in zitten.

Jullie hadden het net tijdens de presentatie over een aantal nieuwe instrumenten die gebruikt zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld synths gebruikt voor een extra effect. Hoe gaan jullie dit live aanpakken?

Igor: Onze nieuwe gitarist Steeves kan dit gelukkig, dus hij zal dit live ook oppakken. Hij heeft al eerder met ons gespeeld op Euroblast. Toen viel hij in als bassist. We kennen hem al jaren. Het is dus ook niet zo dat hij ineens uit de lucht kwam vallen. Toen Auré wegging, was hij er eigenlijk al. We kenden hem allemaal erg goed. Dat hij bij de band kwam, was gewoon de meest logische optie.

Je hebt binnenkort twee optredens staan. Wat kunnen de fans verwachten? Gaan jullie nieuwe nummers spelen?

Igor: Jazeker, we gaan ongeveer veertig minuten van het nieuwe album spelen! Het idee is om echt te focussen op La Partition.

Een vraag die ik eigenlijk al heb sinds ik jullie heb leren kennen: Hoe zijn jullie aan de bandnaam gekomen? Is die verbonden met de thema's van jullie albums? Of staat deze los hiervan?

Igor: Volgens mij waren we dronken toen de bandnaam werd verzonnen, haha.

Benoit: Als ik het me goed herinner, was ik met Igor en Auré aan het Skypen. Misschien was het nog wel MSN. We waren gewoon random woorden naar elkaar aan het gooien en dit bleef steken.

Dankjewel mannen!

[ Terug naar de Interviews ]