• Robert Balci (Stormwitch) - 51

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Derek Sherinian - Mythology
Jaar van release: 2004
Label: InsideOut Music
Derek Sherinian - Mythology
Derek Sherinian is één van de bekendere keyboardspelers uit het progressieve wereldje. De meeste kennen Derek van zijn creatieve werk bij Dream Theater, Platypus en Planet X en de beste man schepte ook wat poen bij Alice Cooper en Kiss. Inmiddels behoort hij niet meer tot één van die bands en houdt hij zich eigenlijk alleen maar bezig met zijn instrumentale soloalbums. Zijn debuut ‘Inertia’(2001) is mij onbekend maar ‘Black Utopia’ (met ondere andere Malmsteen) uit 2003 is zeker te pruimen.

Voor zijn derde album nodigde hij een aantal gasten uit die samen wel een heel erg indrukwekkend lijstje vormen. Wat denkt u van bassist Tony Franklin, violist Jerry Goodman, topdrummer Simon Philips en gitaristen Steve Lukather, Allan Holdsworth, Steve Stevens en boomhakker/snarenbeul Zakk Wylde?!

Het album opent lekker progressief met het harde ‘Day of the dead’ waar harde gitaarriffs de show stelen en Sherinian de vingers eventjes lekker losgooit. Vermoeiend maar indrukwekkend. Daarna krijgen we direct een rustpuntje middels het Satriani-achtige ‘Alpha Burst’ waarna ‘Gods of war’ weer smullen is geblazen voor de progmetal fan. De keyboard wizard laat daarna wat andere soorten muziekgenres aan bod komen tijdens ‘Going to church’ (chillen!) en het aparte ‘El flamingo Suave’. De echte muziekkenner geniet dan weer van het unisono gespeelde duet van Derek en violist Goodman. Adembenemend. Een ander opvallend, maar niet echt geslaagd nummer is ‘The river song’ dat slechte zangpartijen bevat. Een onwaardige afsluiter.

Het mooie aan de muziek van Derek Sherinian is dat hij anderen de show laat stelen en niet zelf steeds in de belangstelling wilt staan. De gitaarsolo’s vliegen je om de horen, de percussiepartijen zijn overheersend en onze ‘whizkid’ zorgt er meestal gewoon voor dat de thema’s terug komen. Dit maakt zowel Derek als zijn muziek interessant en vooral charmant. De beste man is allesbehalve een egotripper. Niet alleen geschikt voor mensen die in de woonkamer een toetsenbak hebben staan, maar aan te raden aan iedereen die kan genieten van afwisselende instrumentale progressieve muziek Alleen jammer dat het album voor progbegrippen niet lang duurt.

1. Day of the Dead
2. Alpha Burst
3. God of War