• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Centinex - Decadence - Prophecies of Cosmic Chaos
Jaar van release: 2004
Label: Candlelight Records
Ik heb in mijn leven vrij veel science fiction gelezen. Dat genre is nog onderverdeelt in vele subgenres. Vooral de zogenaamde 'Dark science fiction' weet me te boeien. Donkere ideeën over de toekomst, spannende en soms ook gore verhalen over buitenaards leven, de menselijke emotie die totaal is uitgeroeid en vervangen is door een kille machine-achtige houding van gehele mensheid. Dat soort gedoe dus. In de hardrock/metalgeschiedenis zijn er genoeg groepen geweest die daar platen over gemaakt hebben: Hawkind, Pink Floyd, Hypocrisy, Evergrey en vele anderen. Ook de nieuwe cd van Centinex heeft dezelfde thematiek.

Bij duistere teksten hoort uiteraard ook spannende muziek. Het Zweedse Centinex is nog steeds een echte undergroundnaam in de metalscène ook al hebben ze al een grote stapel platen uitgebracht. Deze band bestaat ook al 14 jaar en heeft in de loop van haar carrière ook veel opgetreden. Door de jaren heen zijn ze vaak te zien geweest in Nederland en België. In 2002 toerde deze band nog als voorprogramma van Deicide heel Europa rond.

Zoals ik al eventjes vermeldde is de muziek erg spannend en ook wel futuristisch. De basis van dit nieuwe Centinex album blijft uiteraard wel death metal. Deze release doet me geregeld denken aan de eerste twee geweldige platen van Soilwork (dus hard, strak, en melodieus). De negen nummers op dit schijfje zijn erg afwisselend: up-tempo stukken met veel vaart wisselen zich af met trage, slepende stukken maar we krijgen ook leuke samples te horen. Het geheel doet ook zo futuristisch en verhalend aan, dat je echt wegdroomt. Je droomt weg naar de toekomst waar er geen plaats is voor emoties en eigenlijk ook geen hoop meer is voor de gehele mensheid. Mensen die geïnteresseerd zijn in science fiction en in goede Zweedse death metal, slaan bij de aankoop van dit album dus twee vliegen in één klap.

1. Arrival of the spectrum obscure
2. Misanthropic darkzone
3. Hollowsphere