20-10-2021

Nieuwe demo van Myrkur
Geplaatst op 20-10-2021 om 09:00u

Myrkur is momenteel bezig met muziek schrijven voor op een nieuw album. De Deense wil graag een demo met ons delen. Rivers Blessed gaat over het moeder worden. Het refrein komt van een oud, Deens gedicht Er is niets in de wereld zo stil als sneeuw. Lindsay Schoolcraft speelt harp en de achtergrondvocalen zijn van Maja Shining (Forever Still) en Marie-Louise Zervides.

Aanstormend grunttalent in Jeugdjournaal
Geplaatst op 19-10-2021 om 22:10u

Er was vanavond weer wat metal op de Nederlandse televisie. In het Jeugdjournaal om precies te zijn. Daarin liet de tienjarige Nova uit Rosmalen horen dat ze kan grunten. Ze volgt al een paar gruntles van Monica Janssen (X-Tinxion, Downcast Collission), deed mee aan Game Of Talents op RTL4 en is te horen in de Magic-O-Metal-track Loud And Proud. In het bijgaande filmpje zingt Nova The Eagle Flies Alone van Arch Enemy. Hoewel Alissa White-Gluz haar inspiratiebron is, weet ze nu al dat ze liever chiropractor wil worden.

Negen nieuwe clips met onder meer J.B.O. en Hammerfall
Geplaatst op 19-10-2021 om 14:05u

Eind vorige maand mochten de zalen hun deuren weer openen om concerten te organiseren met een bezoekerscapaciteit van 75%. Hoe lang dat voortduurt is onzeker. De onzekerheid met betrekking tot de maatregelen levert inmiddels helaas enkele afzeggingen op van artiesten die onder meer in Nederland zouden optreden, waaronder Poppy, Insomnium, Obscura en Unleash The Archers. Laten we hopen dat de geplande shows van andere bands en festivals zoals Brainstorm, Eindhoven Metal Meeting en PitFest Indoor nog gewoon door kunnen gaan. Ondertussen blijven we genieten van de videoclips die uitkomen, waaronder die met livebeelden, zoals hieronder in het geval van Hammerfall.

• J.B.O. (heavy metal)
  • Hammerfall (power metal)
  • Upon A Burning Body (deathcore)
  • Wolves At The Gate (deathcore)
  • Titvn (deathcore)
  • Elysium (rapmetal/djent)
  • Anna Kiara (ballad)
  • Sainted Sinners (heavy metal)
  • Daeria (power metal)

Eerste tachtig namen voor Brutal Assault 2022
Geplaatst op 19-10-2021 om 11:35u

Het festival-aankondiging-seizoen is in volle gang. Ook Brutal Assault heeft namelijk zojuist tachtig bands van de 150 bands bevestigd. Onder meer Mercyful Fate, Venom, Abbath, Life Of Agony, Phil Anselmo & The Illegals, Cannibal Corpse, Bloodbath, As I Lay Dying, Fleshgod Apocalypse, Mayhem, Static-X, At The Gates, Sacred Reich, Asphyx, Suffocation en Municipal Waste zullen te zien zijn op de 25e editie van Brutal Assault. Het festival vindt plaats van 9 t/m 13 augustus 2022 in Fortress Josefov bij het Tsjechische Jaromer. Alle informatie vind je op www.brutalassault.cz.

Review: Black Sites - Untrue
Geplaatst op 19-10-2021 om 10:00u

Review: Black Sites  - UntrueUntrue is het derde album in slechts vier jaar tijd voor de Amerikaanse progressieve metalband Black Sites. Het trio uit Chicago onder leiding van zanger en gitarist Mark Sugar heeft vooral indruk gemaakt met Exile uit 2019. Aan Untrue de moeilijke opgave om dat succes te evenaren. Hoewel Sugar, gitarist/zanger Ryan Bruchert en drummer Gary Naples het met zijn drieën moeten rooien, klinkt Black Sites als een stevige muur van geluid. De muziek heeft zijn wortels in het geluid van traditionele jarentachtigmetal, is verder doorspekt met invloeden uit de jaren negentig met een fijne groove en kent zoals gezegd progressieve kanten. Hier en daar doet het aan een uitgeklede en compacte versie van Dream Theater en Queensrÿche denken.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Betraying The Martyrs presenteert nieuwe zanger
Geplaatst op 19-10-2021 om 09:00u

Het Franse metalcollectief Betraying The Martyrs presenteert zijn nieuwe zanger Rui Martins in de door Pavel Trebukhin gemaakte clip bij de nieuwe single Black Hole. Martins is de opvolger van Aaron Matts, die de groep eerder dit jaar verliet. Black Hole is geproduceerd en gemixt door Lucas D'angelo en gemasterd door Ermin Hamidovic. Simon Meuret is verantwoordelijk voor het strijkersarrangement.

Anger Machine gaat verder als kwartet
Geplaatst op 18-10-2021 om 16:48u

Eind vorig jaar nam Anger Machine afscheid van frontman Remus. Daarna werd er gezocht naar een nieuwe zanger, maar toen gitarist Thijmen den Hartigh onlangs zelf een poging waagde, beviel hem dat ook wel. Sindsdien is hij hard aan het oefenen, zodat de band klaar is voor Harnbarg Metalfest, dat komend weekend in Hardenberg plaatsvindt. Naast Anger Machine - dat daar dus als kwartet te zien zal zijn - staan daar ook nog onder meer Slaughterday, Misanthropia, Fractured Insanity en Burial Remains op het programma.

Anger Machine gaat verder als kwartet

Achtste full-length van Crazy Lixx
Geplaatst op 18-10-2021 om 15:30u

De Zweedse glamrockers van Crazy Lixx komen op 5 november via Frontiers Music met Street Lethal. De nieuwe collectie songs is geproduceerd door Danny Rexon en gemixt door Tobias Lindell. Eerder verschenen de singles Reach Out en Anthem For America, nu is het de beurt aan de derde single Rise Above.

Nieuwe band met (ex-)leden Shape Of Despair en Sentenced
Geplaatst op 18-10-2021 om 15:15u

De metalwereld is weer een band rijker. Henri Arvola, Jesse Heikkinen, zangeres Natalie Koskinen (Shape Of Despair), Janne Markus (The Man-Eating Tree) en Vesa Ranta (ex-Sentenced, ex-The Man-Eating Tree) hebben de handen ineengeslagen onder de noemer Abbey. Het vijftal maakt melodieuze doom metal. Het debuutalbum komt volgend jaar uit.

Negen nieuwe clips: Majestica, Knocked Loose, Skarlett Riot ...
Geplaatst op 18-10-2021 om 15:00u

Elk jaar lijken de feestdagen vroeger te beginnen. De pepernoten liggen al een paar maanden in de supermarkt en inmiddels is het Sinterklaasstrooigoed-assortiment flink uitgebreid. Waarom ook niet? Majestica is er ook vroeg bij met kerstmisliederen. De powermetalformatie voert vandaag de lijst met video-artikelen aan.

• Majestica (power metal)
  • Knocked Loose (hardcorepunk)
  • Skarlett Riot (melodic metal)
  • Bonded (death metal)
  • Orthodox (hardcore)
  • Khemmis (doom)
  • Devoid (melodic metal)
  • Hadadanza (Saurom cover)
  • Impending Doom (deathcore)

Review: Enemy Inside - Seven
Geplaatst op 18-10-2021 om 11:15u

Review: Enemy Inside - SevenHet gaat lekker met Enemy Inside. Er zijn bescheiden succesjes in diverse charts en in korte tijd staat de teller voor het aantal Spotify-streams van het nieuwe album al op een miljoen. Dat terwijl de Duitse formatie pas sinds 2017 actief is. Bemoedigend. Seven is begrijpelijkerwijs dus niet de zevende release, maar de tweede full-length van de moderne rock/metalband. Seven heeft betrekking op de zonden en dan niet in relatie tot het christelijke geloof, maar tot de moderne maatschappij.

Ex-Carcass-drummer verkoopt drumstel
Geplaatst op 18-10-2021 om 10:15u

Ken Owen verkoopt zijn drumstel waarmee hij Necrotism - Descanting The Insalubrious, Tools Of The Trade en Heartwork heeft ingespeeld. Owen maakte van 1986 tot 1996 deel uit van Carcass. Het gaat niet om een crowdfundingcampagne. De Engelsman verkoopt slechts zijn drumkit. In 1999 kreeg hij een hersenbloeding die hem tien maanden in coma hield. Hij herstelde daarna, maar nooit dusdanig dat hij op het niveau van Carcass terug kon komen. Evenwel bleef hij bevriend met de Engelse band en verscheen hij kortstondig enkele keren op het podium. Hij verzorgde achtergrondvocalen op Surgical Steel (2013) en is te zien in de videoclip bij Unfit For Human Consumption. In September 2015 bracht hij zijn eerste solo-album Symbiotic Possibilities uit, met daarop technomuziek.

Ex-Carcass-drummer verkoopt drumstel

Preview van Brainstorm Festival
Geplaatst op 17-10-2021 om 13:00u

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 november vindt in Gigant te Apeldoorn het jaarlijkse Brainstorm Festival plaats. Dit jaar met veel aansprekende namen, waaronder Eric Clayton And The Nine, Majestica, Orden Ogan, Narnia en Leaves’ Eyes. Maar er is meer. Hoogste tijd om vooruit te blikken op wat er komen gaat.

En nog 13 nieuwe namen voor Alcatraz
Geplaatst op 17-10-2021 om 12:15u

Voor de vijfde dag op rij maakt Alcatraz nieuwe namen bekend. Op deze Sonic Sunday staan de melodieuze metalbands in de picture. Aan de line-up van 2022 zijn namelijk deze namen toegevoegd: Amaranthe, The Darkness, Korpiklaani, Stratovarius, Gotthard, Vandenberg, Lacuna Coil, Uli Jon Roth, Loudness, The Night Flight Orchestra, Speed Queen, Woyote en Wild Heart. Eerder al waren onder meer Testament, Cannibal Corpse, Phil Anselmo & The Illegals, Hatebreed, Exodus, Satyricon, Napalm Death, As I Lay Dying, Death Angel, Watain, Sólstafir, Vio-Lence, Sick Of It All en Enslaved bevestigd. Er zijn nu in totaal 93 bands bevestigd. Op de laatste 20 namen moeten we nog even wachten. Daar zullen ook de drie headliners bijzitten. Het Alcatraz festival vindt volgend jaar plaats van 12 t/m 14 augustus op sportpark De Lange Munte in Kortrijk. Alle informatie vind je op www.alcatraz.be.

En nog 13 nieuwe namen voor Alcatraz

Nebelhexë-zangeres Andréa Meyer overleden
Geplaatst op 16-10-2021 om 23:37u

Andréa Meyer, die met Hagalaz' Runedance en Nebelhexë eind jaren 90 en begin deze eeuw diverse albums uitbracht, is een van de slachtoffers van de aanval met pijl-en-boog in Noorwegen, eerder deze week. Bij die aanval, die volgens de politie wellicht als terroristische aanslag gezien kan worden, kwamen vijf mensen om het leven en raakten er twee gewond. Meyer was de ex-vrouw van Emperor-gitarist Samoth, met wie ze een dochter had. Naast haar werk met Hagalaz' Runedance en Nebelhexë was ze ook te horen op Cradle Of Filth's debuutalbum The Principle Of Evil Made Flesh en Nemesis Divina van Satyricon. Andréa Meyer is slechts 52 jaar oud geworden.