• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Nightwish - Wishmastour 2000
Jaar van release: 2000
Label: Spinefarm Records
Nightwish - Wishmastour 2000
Wishmastour 2000 is een mini cd, uitgebracht in een beperkte oplage, naar aanleiding van de tour van het album Wishmaster. Met een titel als Wishmastour 2000 zou je eigenlijk verwachten dat er live tracks op staan, maar dat is niet het geval. De cd bevat een aantal zeldzamere nummers, en 2 videoclips, en is dus eigenlijk alleen interessant voor de echte Nightwish fans. Jammergenoeg staat er dus geen nieuw materiaal op de schijf.

Het eerste nummer is Wishmaster. Hier is niks speciaals aan, want het is dezelfde versie als op het gelijknamige album. Dan komt een "heavy" versie van Sleepwalker, opgenomen tijdens de opnames van het Wishmaster album. Het nummer is iets sneller dan de normale versie, maar echt heavy is het nog altijd niet. Passion And The Opera is de derde track, maar deze verschilt iets van de normale vesie, die op het Oceanborn album te vinden is. Het gaat hier namelijk om een edit, die op de promocd voor Oceanborn stond. Als je de originele versie en de edit naast elkaar gaat vergelijken zal je het verschil horen, anders niet.

Nightquest stond al eerder op de Japanse versie van Oceanborn, en het is goed te horen dat het van dezelfde opnamesessies komt, want het nummer is in dezelfde stijl als de rest van het Oceanborn album, namelijk lekkere uptempo powermetal, met daarop Tarja's mooie stem. A Return To The Sea stamt uit de tijd van Nightwish hun eerste album, Angels Fall First. Dat is te merken ook, want het nummer is minder complex dan hun latere werk, en het is een lekker rustig nummer. Once Upon A Troubadour komt ook uit het Angels Fall First tijdperk. Dit was een bonustrack voor de Franse versie van dat album, waar ook wat mannelijke zang in zit. Ook dit is een rustig nummer, en redelijk anders dan hun latere werk.

Tevens staan er 2 videoclips op het album, die je in je pc kan bekijken, waarschijnlijk met de bijgeleverde software van Xing. Het gaat om de clips van Sacrament of Wilderness en Sleeping Sun. De eerste bevat live beelden, de tweede is meer een echte videoclip. Aangezien Nightwish toch niet op tv gedraaid wordt, zijn ze leuk om een paar keer te bekijken, maar daar blijft het dan wel bij.

De tracks nog een keer op volgorde:
1. Wishmaster
2. Sleeping Sun (heavy version)