Iced Earth - Something Wicked This Way Comes
Jaar van release: 1998
Label: Century Media Records
Something Wicked This Way Comes is het vijfde studio album van Iced Earth, en kwam uit in 1998 op Century Media Records. Het album is muzikaal gezien een combinatie van powermetal en thrash, waarbij ook enkele rustige momenten komen kijken. Het album is globaal gezien iets harder dan z'n voorganger, The Dark Saga, en bevat ook dit keer weer een verhaal in 3 delen, namelijk de Something Wicked trilogie.

Het album opent met het sterke Burning Times, een redelijk up-tempo nummer. Daarna volgt Melancholy (Holy Martyr), een nummer dat qua stijl identiek is aan I Died For You van The Dark Saga, namelijk een rustig couplet, dan een hard refrein, dan weer rustig, en weer hard als het bij het refrein komt. Dit klinkt best goed op zich, maar Iced Earth gebruikt het iets te vaak, want ook Watching Over Me en Blessed Are You volgen dezelfde stijl, waardoor het toch gaat vervelen.

Na het eerder genoemde Watching Over Me (wat een eerbetoon aan een vriend van bandleider Jon Schaffer is) volgen een aantal middelmatige nummers, waarbij vooral Stand Alone en Reaping Stone nogal simpel doen klinken. Het rustige Consequences is ver van slecht, maar mist toch net iets. Het instrumentale 1776 klinkt leuk, maar gaat bij meerdere keren luisteren toch wel vervelen. In Blessed Are You bedankt de band de fans voor alle support, maar het nummer is verder een 13-in-een-dozijn nummer voor Iced Earth.

Gelukkig maken de laatste drie nummers op het album het middelste stuk meer dan goed. Het eerste nummer in de Something Wicked trilogie is Prophecy, een nummer dat langzaam begint maar aan het eind toch goed doorbeukt. Daarna komt Birth Of The Wicked, wat in een eveneens stevig tempo doorgaat, en als afsluiter is het het schitterende The Coming Curse, wat echt het hoogtepunt van het album is, en waarbij zanger Matt Barlow goed laat horen waartoe hij in staat is.

Op heel het album speelt de band goed, en ook de productie is goed. Something Wicked This Way Comes is minder duister dan bijvoorbeeld Burnt Offerings, waardoor Matt Barlow's zang beter uit de verf komt. De Iron Maiden invloed is ook duidelijk te horen op het album, al speelt Iced Earth iets sneller en harder.

Tracklisting:
1. Burning Times
2. Melancholy (Holy Martyr)
3. Disciples of the Lie
4. Watching Over Me
5. Stand Alone
6. Consequences
7. My Own Savior
8. Reaping Stone
9. 1776
10. Blessed Are You

Something Wicked trilogie:
11. Prophecy
12. Birth of the Wicked
13. The Coming Curse

Score: 81 / 100

Reviewer: Tonnie
Toegevoegd: 17 april 2001

Meer Iced Earth:

Reactie van Anonymous op 12-05-2001 om 18:57u

Iced Earth laat met 'Something Wicked...' hun nieuwe, en verbeterde stijl horen; ze gaan nu juist niet de trash-richting op, maar de powermetal-richting op. Dat wilde Jon Schaffer al toen de band nog Purgatory heette. Op deze CD is overigens ook beter te horen dat Matthew meer gevoel in de nummers legt, wat anders was in de 'Burnt Offerings'-tijd. Mijn opinie is juist dat Iced Earth met dit album hun nieuwe stijl introduceert. Een prelude op 'Horror Show'?

Reactie van Een_Metalfan op 03-02-2002 om 07:13u
Score: 100 / 100

Niet helemaal met de recensie eens. Iced Earth klinkt namelijk voortreffelijk op dit album en verveelt geen een moment. Er staan inderdaad wat veel balads op, maar ze zijn zo vreselijk goed, dat het eigenlijk niets uitmaakt. Het album was mijn kennismaking met Iced Earth, een memorabele dag uit mijn leven. Een van de beste metal albums ooit.