• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Rhapsody - Symphony of Enchanted Lands II: The Dark Secret
Jaar van release: 2004
Label: SPV / Steamhammer Records
Eindelijk is het dan zover: het nieuwe Rhapsody-album ligt in de winkels. En niet zomaar een nieuw album, maar een compleet nieuw begin in verschillende opzichten. Allereerst is Symphony of Enchanted Lands II het begin van een nieuwe saga, die zich over zeker vier albums zal gaan uitstrekken, maar ook heeft de band gebroken met Limb Music en is men overgestapt naar het grotere SPV Records. En niets ten nadele van Limb, die Rhapsody jarenlang zo goed mogelijk hebben ondersteund en de band ook groot hebben gemaakt, maar nu pas wordt duidelijk wat een enorm verschil zo’n labelwissel met zich mee kan brengen. De sound van dit album is namelijk met geen pen te beschrijven, zó loepzuiver komen alle details naar voren. Ter vergelijking: het toch niet misselijke Power of the Dragonflame-album klinkt vergeleken met dit album als een demo-opname.

Al eerder dit jaar kregen we in de vorm van de MCD The Dark Secret een heerlijk voorgerecht voorgeschoteld, waardoor de verwachtingen van het nieuwe album alleen nog maar hoger werden. Het hoofdgerecht blijkt echter een rasecht vijfsterrenmenu te zijn, zodat die verwachtingen moeiteloos ingelost worden. De term Film Score Metal die in het leven is geroepen om de sound van Rhapsody te omschrijven, is zeker niet overbodig, aangezien Rhapsody de grenzen van de power metal op dit album voorgoed achter zich laat. De band blijft absoluut herkenbaar, maar weet tevens zorgvuldig alle vormen van herhaling te vermijden.

Laten we bij het begin beginnen. Het orkest neemt een veel belangrijkere plaats op het album in dan voorheen ooit bij Rhapsody het geval was. Waarschijnlijk ook gezien het grotere budget, klinkt Rhapsody op dit album zoals het eigenlijk altijd had moeten klinken: als één volledig geïntegreerd geheel met het orkest. Bovendien zit dit album veel veelzijdiger in elkaar dan de vorige albums. De band neemt zich nu echt de moeite om het verhaal op de luisteraar over te brengen, wat resulteert in enkele schitterende soundtrackachtige passages. Wat echter het meest in het oor springt, is natuurlijk de ‘narration’ van Christopher Lee, die ook al op de MCD te horen was, maar op dit album nog veel meer passages voor zijn rekening neemt. En laten we eerlijk zijn, de diepe, indringende stem van de beste man voegt absoluut nog meer toe aan dit album.

Het album begint met The Dark Secret, dat het afwijkende karakter van dit album al duidelijk maakt. Het betreft hier namelijk niet de standaard bombastische Rhapsody-intro, maar een volledig klassiek stuk met daaronder de tekst van Christopher Lee, waardoor dit als twee druppels water op Lord of the Rings lijkt. Het hieropvolgende Unholy Warcry kennen we uiteraard al van de MCD, hoewel deze versie net iets anders in elkaar zit. Dit is eigenlijk nog het meest ‘ouderwetse’ Rhapsody-nummer. Never Forgotten Heroes laat dan weer horen hoe geweldig het orkest en de band samengaan op dit album. Een schitterend, frivool, opzwepend nummer, waarin klassiek en metal elkaar perfect aanvoelen en completeren. Het gaat te ver om alle nummers toe te lichten, maar in feite is ieder nummer een hoogtepunt op zich. Bovendien dient dit album als een geheel beluisterd te worden, maar als ik toch enkele uitschieters zou moeten kiezen, zou ik bij de schitterende kippenvelballad The Magic of the Wizard’s Dream en de twee epische meesterwerken Erian’s Mystical Rhymes en Sacred Power of Raging Winds (beiden klokken meer dan tien minuten) uitkomen.

Het moge dus duidelijk zijn dat dit Symphony of Enchanted Lands II een unieke en schitterende ervaring is. De band klinkt nóg grootser, volwassener, gevarieerder en bombastischer en lost alle verwachtingen zonder enige moeite in. Tip: luister het album met vol volume in het donker met een goede hoofdtelefoon. Er zal een nieuwe wereld voor je opengaan.

1. The Dark Secret
2. Unholy Warcry
3. Never Forgotten Heroes
4. Elgard´s Green Valleys
5. The Magic Of The Wizards Dream
6. Erian´s Mystical Rhymes
7. The Last Angels´ Call
8. Dragonland‘s Rivers
9. Sacred Power Of Raging Winds
10. Guardiani Del Destino
11. Shadows Of Death
12. Nightfall On The Grey Mountains

Score: 95 / 100

Toegevoegd: 13 september 2004

Meer Rhapsody:

Reactie van Thaxll'ssillyia op 13-09-2004 om 19:33u

Gaaf review, alleen is dit nu de promo? Want de Release Date staat toch op 27 September.

Reactie van Arctica op 14-09-2004 om 00:55u
Score: 100 / 100

ja idd, ik heb het album ook al iig, maar het is nog niet officiëel uit. Hoe dan ook het is weer een goed album!

Reactie van Wolfgard op 19-09-2004 om 21:48u

och..veel te volgepropt..doch niet onaardig

Reactie van JP op 24-09-2004 om 23:42u
Score: 40 / 100

Hilarisch is het gewoon. Dat je er elke weer vergif op kunt innemen dat een zogenaamde Luca Turruli vakkundig zijn 'legenadarische' hollywood metalproducties om zeep weet te helpen met zijn onuitstaanbare vibrerende stem. Ik hoor de Rhapsody fan op dit moment met ergernis denken: jongen, als je niet van zijn stem houdt, ga dan gewoon ergens anders je mening over staan te verkondigen. NEE!!!!! roep ik dan subiet. Over smaak valt te twisten, en ik wil bij deze melden dat ik het gewoon onbegrijpelijk vind dat je naar dit soort muziek kunt luisteren zonder dat je in de lacht schiet. Want kom op zeg: je kan een band als Rhapsody toch niet serieus nemen?? Een 'legendary' website met de titel mightyrhapsody.com, overdramatische teksten met in elke nummer minsten 3 keer de woorden 'holy', 'warrior' en 'tragic'., tenenkrommende dialogen door de nummers heen (vooral van de conversatie in 'sacred power' wordt ik erg emotioneel) en een Christopher Lee die compleet een karikatuur van zichzelf is geworden. Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik kan garanderen dat ook dit album geen uitzondering op de regel is geworden. Jammer, want de prachtige klassieke koorzang en de bombastische orchestrale stukken zouden bijna doen geloven dat dit een goed album was. Jammergenoeg wordt je ruw uit dat geloof gestoten door een stel met speelgoedzwaarden uitgeruste Italianen in hyperfoute bloesjes die patent hebben op meest kitscherige metal die ik ooit heb gehoord. Alleen geschikt voor mensen die eens een keer flink willen lachen met vrienden en fantasyfans zonder een greintje humor.