15-10-2019

Silent Force - Worlds Apart
Jaar van release: 2004
Label: Noise Records
Silent Force - Worlds Apart
Na de uitstekende vorige plaat 'Infatuator' van deze Duits/ Amerikaanse power metal band is Silent Force terug met een nieuw album dat de titel 'Worlds Apart' heeft meegekregen. Het vorige album beviel mij zeer vanwege de prachtige zangpartijen van D.C. Cooper en nu is dat niet anders, want de man heeft niets geen kracht van z'n gouden stembanden verloren.

Het album bevat 12 uitstekende nummers en de cd gaat absoluut geen moment vervelen. Gitarist Alex Beyrodt trakteert ons op goed gitaarspel, wervelende solo's en zo nu en dan enkele progressieve uitstapjes. Deze progressieve elementen zijn niet alleen te ontdekken in de gitaarpartijen, maar ook de keyboards weten soms een uitermate progressieve partij neer te zetten.

Van de 12 nummers zijn toch wel Heroes (opgedragen aan de brandweermannen die stierven bij de aanslag op het WTC) , Spread your Wings en Iron Hand het meest indrukwekkend. Typische melodieuze power metal, maar toch zodanig spetterend uitgevoerd dat het de luisteraar niet de keel zal gaan uithangen. De zang is natuurlijk geweldig (voornamelijk in de ballad 'Spread your Wings') en de hoogstaande muzikale prestaties versterken het gevoel van verzadiging na afloop van de cd natuurlijk alleen maar. De cd duurt ook nog eens bijna een uur en je hebt dan ook echt waar voor je centen, aangezien alles ook dat hele uur blijft boeien.
Neem daarbij de uitstekende productie en de goed verzorgde hoes en we hebben weer een knallende power metal release in handen. Origineel is het allemaal niet, maar het blijft allemaal nog even pakkend en stampend als jaren geleden. Silent Force krijgt wederom mijn zegen! Gaaf album!

Tracklist
1. Riding the Storm
2. No One Lives Forever