15-10-2019

Doro - Classic Diamonds
Jaar van release: 2004
Label: AFM Records
Doro - Classic Diamonds
Frau Pesch wordt ook wel de Duitse queen of metal genoemd. Niet zo verwonderlijk, want na een jaar of twintig weet ze nog menig headbanger's hoofd te laten bewegen. Na een aantal albums met Warlock ging ze in 1989 de solotour op, maar onlangs kwam Warlock weer bij elkaar voor een optreden op Wacken Open Air. Daar stond ze ook met het "Classic Night Orchestra", waarmee ze eerder ook al een aantal concerten in Duitsland en België verzorgd had.

Met dat orkest heeft ze nu diverse van haar bekendste nummers opnieuw opgenomen. Iets met een orkest opnemen of live spelen raakt inmiddels wel wat afgezaagd. Toch zetten Doro en haar orkest erg mooie versies neer van onder andere de hits Für Immer en All We Are, waarbij afgezien van de drums geen normale metal instrumenten aan te pas komen. Alle nummers zijn dus volledig voor een orkest bewerkt, wat in vele gevallen erg goed uitpakt. Maar wie bijvoorbeeld bij het concert in België was en had gehoopt op een live cd komt bedrogen uit. Het is namelijk in de studio opgenomen.

Naast de bekende Doro en Warlock hits staan er ook wat nieuwe nummers op, en een cover. Nieuw is onder andere de eerste single Let Love Rain On Me, wat een zoetsappige ballad is zoals Doro wel vaker gemaakt heeft. Niet echt iets speciaals, om eerlijk te zijn. Op de single staan overigens nog een paar versies van dit nummer, waaronder een Spaanse en Franse versie. De albumversie is echter in het engels. Ook staat er een cover op van Doro's favoriete Judas Priest nummer Breaking The Law. Het begint als ballad, maar schakelt na verloop van tijd om naar een "normale" versie. Het orkest zet hierop een erg goede vertolking neer van de welbekende melodie van het nummer. Doro wordt op dit nummer bijgestaan door U.D.O. zanger Udo Dirkschneider, wiens kraakstem een schril contrast is met Doro's stem.

Classic Diamonds is in eigenlijk een verkapte verzamelcd, maar gelukkig opnieuw opgenomen met een heel interessante "band". Voor Doro liefhebbers verplichte kost, maar wie Doro niet kent doet er wellicht beter aan om eerst een normaal album van haar te beluisteren.

1. I Rule The Ruins
2. Metal Tango
3. Breaking The Law