18-10-2019

Khold - Mørke Gravers Kammer
Jaar van release: 2004
Label: Candlelight Records
Khold - Mørke Gravers Kammer
Khold, een uit Tulus voortgekomen black metal band uit Noorwegen met een wat modern Satyricon-achtig geluid. Waar ik het debuutalbum "Masterpiss of Pain" nog enthousiast op een metal market kocht, wachtte ik voor opvolger "Phantom" zonder enig ongeduld op het moment dat ik hem toevallig voor een schijntje in de aanbiedingenbak aantrof. Een aardige plaat, maar ook praktisch een kopie van het debuutalbum. Geen positieve belofte voor de toekomst. Kennelijk dacht label Moonfog er ook zo over, aangezien de heren van Khold nu onder de vlag van Candlelight varen.

"Mørke Gravers Kammer" is evenals "Phantom" best weer een aardig album, maar wat dit album helaas eveneens met die plaat gemeen heeft is de gelijkenis met "Masterpiss of Pain". Kille, riff-geörrienteerde mid-tempo black metal met sporadische blastbeats en vocalen op de voorgrond. Deze band heeft een formule waar star aan vastgehouden wordt. Het lijkt wel alsof ergens in Noorwegen een fabriek staat die in een paar uur een Khold-album in elkaar zet. Zo vlot als de heren albums uitbrengen, hebben ze over een paar jaar een discografie van tien identieke albums op hun naam staan. Een passend monument voor een band die al na het eerste album stagneerde.

Het is jammer dat deze band niet dezelfde drang naar progressie vertoont als het gros aan landgenoten. Kende je Khold nog niet, "Masterpiss of Pain" halen en dan heb je gelijk alle drie albums in huis. "Mørke Gravers Kammer" heeft z'n momenten, maar als derde album is deze plaat saai, saai, saai. Dan liever nogmaals de nieuwe Lunaris erin.

1. Ätselgraver
2. Død
3. Niflheimr