• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Blackbriar - Fractured Fairytales
Label: Eigen Beheer
Blackbriar - Fractured Fairytales
Het is ongelooflijk hoeveel en hoe snel sommige bands progressie maken. In mei 2014 stond Blackbriar op Emmen Metal Festival. Dat optreden viel tegen. Ook de single Ready To Kill, die in dezelfde maand uitkwam, was nog geen groot succes. Maar tijden veranderen: de screams verdwijnen en door de oude songs gaat een streep (al staan sommige daarvan nog wel op de setlist).

Breekpunt is de inmiddels meer dan vier miljoen keer bekeken clip bij Until Eternity. Die verschijnt in september 2015. De Drentse groep verrast in positieve zin op het podium van Willemeen te Arnhem in januari 2016. Fans kunnen niet wachten op nieuw studiomateriaal. Toch duurt het daarna door diverse tegenslagen (door een defecte harde schijf moeten alle opnamen voor de ep opnieuw gedaan worden) nog tot mei 2017 voordat de ep Fractured Fairytales het levenslicht ziet.

Het wachten is het toch allemaal waard gebleken, want dit eerste schijfje blaast je van je sokken. Na de Prelude van een minuut is het direct al de zwierige, symfonische driekwartsmaatsingle Preserved Roses, waarvan reeds een lyricvideo verscheen, die je aan de boxen gekluisterd laat zitten. Dankzij de mix en master van Colin Coffey in JSR Studios, de productie van René en adviezen van producer Joost van den Broek klinkt het geheel krachtig en mooi in balans. Er is echt sprake van een eenheid.

De bombastische single is al een fantastische kennismaking met het nieuwe studiowerk dat je meesleept naar de romantische belevingswereld van Zora, maar het melodieus rockende Deadly Nightshade (met net als in de vorige track prima arrangementen op piano, keyboard en gelaagde vocalen) is niet alleen een favoriet van de bandleden, maar zal ook onder de fans tot de favorieten behoren. Ondanks dat het vaak Zora is die het verschil maakt, is er een eervolle vermelding voor het soleerwerk van Bart, het pianospel van Ruben Wijga (ex-ReVamp) en de sfeervolle, soms filmische arrangementen, zoals ook die in Preserved Roses.

Het lichtere bijna titelnummer toont, net als het bijna vrolijk rockende Witching Hour, weer een andere kant van het kwintet, maar dankzij een sterk refrein dat je laat zweven, scoort ook dit nummer veel punten. Vervolgens komt een oude bekende langs die de naamsbekendheid van Blackbriar aanzienlijk vergrootte: Until Eternity, dat over onsterfelijke liefde gaat (geïnspireerd door een boek van Lauren Kate), is een stuk steviger en meer metalgericht, maar dankzij de vocalen ook melodieus.

Het is niet eenvoudig punten van kritiek te verzamelen. De nummers zijn ijzersterk en blijven al snel hangen. Goed, de gangvocals in Until Eternity hadden beslist achterwege gelaten mogen worden. Voor de rest is het genieten van de lekkere vibe en de mysterieuze touch in de zang van Zora. Zij geeft met haar zeer sterke en eigenzinnige zanglijnen veel karakter aan de band. Ze geeft iets eigens mee aan het geheel. Het is dan ook moeilijk om haar met iemand anders te vergelijken. Namen die te binnen schieten, zijn Kate Bush, Lacey Sturm (ex-Flyleaf) en Maria Brink (In This Moment).

Juist die onderscheidende factor zorgt ervoor dat deze ep een geweldig visitekaartje is en dat je met vertrouwen uit laat kijken naar de eerste full-length, waaraan de heren en dame momenteel al aan het schrijven zijn. Daarop hoef je dus niet lang te wachten. Tot die tijd kun je genieten van Fractured Fairytales, een bitterzoete, romantische en theatrale ep die je moeiteloos de hele speeltijd blijft boeien en naar meer doet verlangen.

1. Prelude
2. Preserved Roses
3. Deadly Nightshade