24-06-2017

Kobra And The Lotus - Prevail I
Label: Napalm Records
Kobra And The Lotus - Prevail I
Dit jaar komt Kobra And The Lotus met maar liefst twee albums, Prevail I in mei en Prevail II in de herfst. De vierde full-length laat wederom een verschuiving horen in de sound: rockgeoriënteerder en toegankelijker. Luister maar eens naar de singles Gotham, TriggerPulse en You Don’t Know, die als eerste drie op deze release staan. Ook het radiovriendelijke Light Me Up doet het rustig aan.

De metal verliest aanzienlijk terrein. Toch heeft Prevail I wel het nodige te bieden behalve de sterke singles TriggerPulse en You Don't Know (over het niet te snel oordelen over anderen). Specimen X (Mortal Chamber), een nummer van zes en een halve minuut, gooit aanvankelijk het tempo omhoog en klinkt daardoor lekker pittig, maar halverwege gaat het tempo fors omlaag voor een episch, sfeervol, bombastisch gedeelte. Manifest Destiny is heavier dan de voorgaande songs, maar gaat semi-akoestisch in de bridge. Het tweede deel van het album sluit wat meer aan op High Priestress uit 2014. Met name Hell On Earth doet herinneren aan de goede oude tijd en het neo-klassieke, instrumentale Check The Phyrg staat vol met flitsend gitaarwerk.

Het zal voor sommige fans die zweren bij de mix van heavy, thrash en power metal te laat en te weinig zijn. Zij zullen ergens tijdens het eerste halve uur afhaken bij het vernemen van de rock-koers die het Canadese schip vaart. Het zijn beslist aangename songs, maar met een andere energie. Het tempo ligt lager en daardoor komt het minder pittig over. Het draait op deze release met name om de vocalen van Kobra Paige. Die staan nadrukkelijk in de mix. De productie is trouwens in handen van Jacob Hansen en de mastering is door Ted Jensen gedaan. In elk nummer zorgt ze voor memorabele refreinen. Het instrumentarium valt nauwelijks op en zorgt slechts voor een stabiele stadionrockbasis (denk aan Volbeat, Disturbed) waarop Kobra kan excelleren. De laatste drie tracks komen de gitaristen meer in de spotlights.

Met Prevail I gaat Kobra And The Lotus een aantal fans verliezen, maar wellicht nog meer liefhebbers verwelkomen. De eerste groep vindt wellicht de nieuwe richting te generiek, maar ze vinden met Check The Phyrg en Hell On Earth toch beslist wat van hun gading. Bovendien zijn er vast fans die de toegankelijkere koers met compacte tracks kunnen waarderen. Dat zijn de liefhebbers die de toegankelijkere songs op High Priestress waarderen. Met de songs op Prevail I zelf is weinig mis. Er staan een aantal fraaie tracks op. Het is alleen anders, en dat is wel even wennen, of niet.

1. Gotham
2. TriggerPulse
3. You Don’t Know