• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Wolves Of Winter - Wolves Of Winter (re-release)
Label: No Slip Records

Vinyl is in. Dat is te merken aan alles. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer labels die zich uitsluitend richten op het opnieuw uitbrengen van eigen beheer-releases op vinyl. No Slip Records is zo’n label. Een interessante re-release van dit label is die van Wolves Of Winters vorig jaar verschenen debuutalbum. De tien songs op Wolves Of Winter zien in 2013 al het daglicht op Bandcamp in demo-vorm, maar zijn in de zelfuitgebrachte digitale-/cd-versie voorzien van wat oppoetswerk, een andere trackvolgorde en een passende, heldere productie. In de loop van 2017 volgt de vinyl-versie.

Er is kans dat je bij de eerste keer beluisteren van Wolves Of Winter niet meteen overdonderd wordt door de sound. Wolves Of Winter verwerkt invloeden van hardrock, stoner, en (post)-grunge. Niet bepaald een unieke combinatie. Wat de band echter siert, is dat de invloeden allesbehalve opzichtig terugkomen. Zo is de band hoorbaar liefhebber van Alice In Chains, maar klinkt het nergens als een simpele kopie. Er zijn genoeg groepen die het puur moeten hebben van hun geluid. Wolves Of Winters kracht ligt bij de liedjes zelf. Op songwriting-gebied heeft de band het goed begrepen. De composities zijn kort en bondig en to the point.

Astrothoughts, A New Reality en Tooth And Nail openen de plaat erg overtuigend. Vooral eerstgenoemde is een uitstekende track, waarin er een perfecte balans wordt gevonden tussen zware riffs, dwepende passages en pakkende zanglijnen. Ook in A New Reality en Tooth And Nail zorgt de combi van zware riffs en aanstekelijke zang ervoor dat beide songs na verloop van tijd zich stevig in je hoofd nestelen. Zanger/gitarist Josh McGee lijkt de waarde van goede songteksten te kennen. Er is namelijk duidelijk aandacht besteed aan de teksten. Ze zijn goed verstaanbaar, lopen lekker en nodigen uit tot meezingen. McGee brengt deze vocalen overwegend clean. Heel af en toe gebruikt hij screams, bijvoorbeeld in het duistere Start Of The Season en in de vinnige tracks Devil’s Kiss en Manipulation.

Wolves Of Winter komt over als een album waar een gedachte achter zit. De liedjes zijn kort, maar zitten erg degelijk in elkaar. De focus op songwriting, songteksten en samensmelting van de zwaardere en melodische aspecten van de liedjes betaalt zich uit. Een band die deze kwaliteiten bezit, moet in de toekomst in staat zijn nog meer van zulke mooie releases te produceren. Dit debuut mag er in ieder geval zijn!

1. Astrothoughts
2. A New Reality
3. Tooth And Nail