Hyperion - Seraphical Euphony
Label: Black Lion Productions
Hyperion - Seraphical Euphony
Wegens succes opnieuw verkrijgbaar: dit debuut van Hyperion. Er zijn volgens Metal Archives maar liefst elf bands met die naam, dus om verwarring te voorkomen: het gaat hier om de Zweedse variant die sinds 2007 actief is met maar liefst drie gitaristen in de gelederen (Erik Molnar, Mikael Malm en Joel Hagroth). In 2010 verschijnt een live-album, maar het duurt nog tot begin 2016 voordat de eerste studioplaat het levenslicht ziet.

Seraphical Euphony bevat ruim vijftig minuten aan gepolijste, door de jaren negentig geïnspireerde melodieuze black en death metal met 'raspy' vocalen van Harry Lauraéus. Denk aan Dissection, Dimmu Borgir, Opeth, Emperor en In Flames. Anders Peterson, verantwoordelijk voor drums en orkestraties, is ook nog eens een klassiek geschoolde pianist (hetgeen hij aan het begin van Moral Evasion laat horen). Hij geeft het geheel een bombastische en symfonische touch, zoals blijkt uit de intro Remnants Of The Fallen, de gevarieerde blackmetalkolos Novus Ordo Seclorum en het melodieuze titelnummer van ruim acht minuten.

Melodie speelt in elke track een hoofdrol. De melodeathcomponent à la In Flames komt het sterkst naar voren in Moral Evasion. In Novus Ordo Seclorum belicht het vijftal veel meer de blackmetalkant en in Flagellum Dei zijn Opethiaanse elementen verwerkt. Zo heeft iedere track zijn eigen identiteit. Regelmatig is er een intro met cleane gitaarpartijen.

Moral Evasion, Primal Cosmic Ascendancy en Zephyr Of Grace en het vrolijke Zephyr Of Grace zijn wat korter en blijven sneller hangen dan de voorgaande tracks. De release vergt daarmee (op bepaalde momenten) meerdere luisterbeurten. Het geheel is in een modern jasje gestoken door Sverker Widgren (mix en master). Wat meer dynamiek in de productie had beslist geen kwaad gekund. Het gitaarwerk, het onderscheidende element, staat terecht op de voorgrond, maar daardoor is het drumwerk (met name de snare) wat weggedrukt.

Seraphical Euphony is een beheerst visitekaartje waarop de muzikanten een zeer vaardige indruk achterlaten. Death en black metal gaan moeiteloos hand in hand. De muziek komt ondanks de vele double-bass-secties relatief licht over vanwege de gepolijste productie, de vele melodieën en het feit dat de bas bijna niet hoorbaar is. Dit verzorgde debuut geeft zijn geheimen pas na meerdere luisterbeurten prijs, dus wie geduld heeft, wordt beslist beloond.

1. Remnants Of The Fallen
2. Novus Ordo Seclorum
3. Flagellum Dei