25-08-2019

Eternal Idol - The Unrevealed Secret
Label: Frontiers Records
Eternal Idol - The Unrevealed Secret
Op de valreep van 2016 verscheen via Frontiers Records het debuutalbum van de Italiaanse powermetalband Eternal Idol. Op het eerste gezicht is dat wellicht niet zo’n interessante constatering. Dergelijke groepen leken in dat land immers jarenlang aan de bomen te groeien. Interessanter wordt het wanneer we een blik werpen op de line-up. Niemand minder dan Fabio Lione, de enigmatische ex-frontman van Rhapsody, verzorgt namelijk de vocale verplichtingen. Hij doet dat overigens niet alleen, maar wordt bijgestaan door zangeres Giorgia Colleluori, een relatieve nieuwkomer met beduidend minder ervaring.

The Unrevealed Secret is dus het debuutalbum van deze nog jonge band. Wie door de aanwezigheid van Lione verwacht dat Eternal Idol als een Rhapsody-kloon klinkt, komt van een koude kermis thuis. De muziek is stoerder en statiger, met meer nadruk op heavy midtemporitmes en klassieke metalriffs en minder aandacht voor instrumentale frivoliteiten en losbandigheden. Door de dubbele zang sijpelen er ook de nodige gothic-invloeden in de sound. In eerste instantie is het even wennen, maar na enkele luisterbeurten ontpoppen tracks als de stoere, melodieuze opener Evil Tears, het zanggerichte, met kamerbrede toetspartijen aangezette Another Night Comes en het catchy, opzwepende Is The Answer Far From God? zich tot prima nummers.

Na dit uitstekende begin lijkt het er even op dat Eternal Idol zijn kruit al verschoten heeft. Na vier sterke nummers, blijkt het middendeel van het album (Blinded, Sad Words Unveiled, Desidia) wat minder te beklijven. Het is moeilijk er de vinger op te leggen waar dat aan ligt, want qua stijl zijn er nauwelijks verschillen, maar de melodieën zijn wat minder memorabel en ook de refreinen voelen wat plichtmatiger aan. Vanaf het spetterende Hall Of Sins, dat vooral opvalt door de extra energie die Lione en Colleluori in hun zang lijken te leggen, gaat het niveau weer omhoog. Zelfs de uit instrumentaal oogpunt nogal magere ballad A Song In The Wind wordt gered door de geweldige zang van Lione.

Het is knap dat The Unrevealed Secret grotendeels blijft boeien, ook al zijn de nummers overwegend in hetzelfde tempo gespeeld. Toch is niet ieder nummer even krachtig. Iets meer afwisseling tussen de nummers zou de band goed doen. Liefhebbers van no-nonsense, klassieke power metal die vooral van meezingrefreinen en stoere ritmes houden en niet zoveel op hebben met overdadige solo’s en druk gitaarwerk, halen met The Unrevealed Secret een prima album in huis.

1. Evil Tears
2. Another Night Comes
3. Awake In Orion