It's Not Night: It's Space - Our Birth Is But A Sleep And A Forgetting
Label: Small Stone Records

It’s Not Night: It’s Space (voor het gemak ook wel INN:IS genoemd) is een driemansband uit New Paltz (New York), bestaande uit Kevin Halcott (gitaar), Tommy Guerrero (basgitaar) en Michael Lutomski (drums). Dit trio bracht in 2012 zijn eerste ep East Of The Sun & West Of The Moon uit. Vier jaar na de eerste full-length Bowing Not Knowing To What (2012) zag in 2016 de opvolger met de imposante titel Our Birth Is But A Sleep And A Forgetting het daglicht.

De zes songs op deze instrumentale plaat herbergen muzikale elementen uit de genres heavy psych, space rock en post-rock. Wellicht maak ik me er te gemakkelijk vanaf door te zeggen dat INN:IS klinkt als een hybride van Godspeed You! Black Emperor en Om. Toch komen deze bands duidelijk naar voren tijdens het beluisteren van dit album. Zo hebben de composities een soortgelijk meditatief karakter als die van Om. Bij het openingsnummer Nada Brahma (“alles is klank”) komt dit het meest duidelijk naar voren. De track bestaat uit spoken word-samples en lijkt gebaseerd te zijn op een Tibetaanse klankmeditatie-techniek. Verder zijn het vooral het hypnotiserende gitaargeluid van Halcott en de klank van de ritmesectie die de liedjes hetzelfde meditatieve gevoel meegeven als bij Om.

Our Birth Is But A Sleep And A Forgetting is een album dat het moet hebben van de opbouw en het blinkt uit door de gecreëerde contrasten. De overgang van Nada Brahma naar The Beard Of Macroprosopus is hier een goed voorbeeld van. De zweverigheid maakt hier plotseling plaats voor intensiteit, wanneer de venijnige gitaarriff en drums ineens worden ingezet. Juist deze mate van intensiteit en heftigheid doet erg denken aan de postrockgroep Godspeed You! Black Emperor. Een band die het zoals vele andere bands in het genre moet hebben van opbouw, maar daarnaast uitblonk in plotseling opduikende, explosieve passages. Voor INN:IS geldt hetzelfde. Zo begint Starry Wisdom aanvankelijk nog luchtig en opbeurend, maar slaat de stemming om en krijgt het nummer een naargeestig en duister randje.

INN:IS weet in de zes songs steeds een unieke sfeer neer te zetten. Met songtitels als Across The Luster Of The Desert In The Polychrome Hills en Between The Black Iron Prison And The Palm Tree Garden krijg je van tevoren al een goed beeld van hoe de track zich qua ambiance gaat ontwikkelen. Our Birth Is But A Sleep And A Forgetting is aanvankelijk een moeilijk te behappen album. Na verloop van tijd gaan de songs beklijven en kun je opgaan in de prachtige sfeer van de nummers. Of het een echte klassieker wordt in het genre betwijfel ik. Ben je echter op zoek naar stemmingsvolle, groots opbouwende songs, voorzien van een flinke dosis stevige psychedelica, dan is deze release zeker het proberen waard.

1. Nada Brahma
2. The Beard Of Macroprosopus
3. Across The Luster Of The Desert Into The Polychrome Hills