Raven - Rock Until You Drop
Jaar van release: 1981
Label: Neat Records
Raven - Rock Until You Drop
In 1974 besluiten Paul Bowden en de broers John en Mark Gallagher de rock/metalband Raven op te richten. Vanaf 1975 zijn er al optredens op highschools, in bars en "men's clubs", maar door de vele wisselingen in de line-up duurt het tot 1980 voordat de single Don't Need Your Money via Neat Records verschijnt. John Peele draait het nummer op Radio 1 en het is direct een hit. Ozzy Osbourne nodigt de heren uit om in het voorprogramma van The Blizzard Of Ozz te spelen. Niet veel later volgen shows als support van Whitesnake, Motörhead en Iron Maiden.

Raven staat aan de wieg van de New Wave Of British Heavy Metal samen met andere bekende namen als Iron Maiden, Saxon, Samson, Diamond Head, Angel Witch en Tygers Of Pan Tang. De mannen uit Newcastle Upon Thyne zijn geïnspireerd door bijvoorbeeld Led Zeppelin, Iron Maiden, Sweet en Budgie. Niet voor niets staan er twee covers van Sweet op het debuut. Naast traditionele rock en metal zijn er in veel mindere mate progressieve elementen. De muziek is vooral snel en energiek en niet eens zo heavy.

Het debuutalbum opent sterk met het energiek rockende Hard Ride. Het tempo gaat daarna omhoog in Hell Patrol, waarin de proggy twists middels het drumwerk van Rob Hunter naar voren komen. Tevens laat John Gallagher zijn vocale bereik gelden en hoor je de melodielijnen van Mark Gallagher die voor die tijd kenmerkend zijn in de NWOBHM. Ook in Over The Top keren melodie en hoge uithalen terug. Na het wilde einde volgt het korte akoestische intermezzo 39/40 als moment van bezinning. Kant A van de plaat eindigt met het heavy For The Future, dat van invloed is geweest op bijvoorbeeld Slayer en de ontwikkeling van thrash en speed metal.

Op kant B staan meerdere memorabele tracks, te beginnen met het marcherende titelnummer. Leuk detail is dat de livekraker, die nog altijd op de setlist staat, begint met het op legertempo ritmische gekraak van drieduizend plastic koffiebekertjes. Na de NWOBHM in Nobody's Hero (met wederom prima twists) komen de Sweet-covers langs en over covers gesproken: Kreator heeft Lambs To The Slaughter gecoverd in 1988 op de ep Out Of The Dark… Into The Light. Waar de meeste nummer tussen de drie en vier minuten duren, pakt het veelzijdige Tyrants Of The Airwaves uit met meer dan zeven minuten. De afsluiter begint Sabbathiaans, maar bevat tevens hele snelle passages (die doen denken aan Aces High).

Rock Until You Drop slaat aan en dat zorgt ervoor dat Raven op 13 maart 1982 in Gouda staat en een half jaar later, op 26 september in Amsterdam. De podiumpresentatie van de Britten is zo energiek dat ze daarmee de term athletic rock verdienen. Ook Wiped Out (1982) en All For One (1983) zijn een success. Daarna gaat het bergafwaarts met een popgerichtere benadering. Het trio houdt echter woord ("We ain't gonna stop") en blijft platen maken. John en Mark maken 42 jaar na oprichting nog altijd onderdeel van de line-up uit, samen met Joe Hasselvander. In 2013 verschijnt een dvd die terugkijkt op de carrière (Rock Until You Drop - A Long Days Journey) en in 2015 kwamen ze met het veertiende album ExtermiNation. Vorig jaar stond Raven nog op Dokk'em Open Air, waar Rock Until You Drop werd gespeeld. Het debuut mag dan enerzijds gedateerd zijn, maar is anderzijds een heerlijke rockende metalplaat die zijn energie ook na 35 jaar niet heeft verloren.

1. Hard Ride
2. Hell Patrol
3. Don't Need Your Money