• Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Marcela Bovio - Unprecedented - The Piano Sessions
Label: Eigen Beheer
2017 markeert grote veranderingen voor Marcela Bovio op muzikaal gebied. Geen Stream Of Passion en The Gentle Storm meer voor de zangeres, maar Vuur en meer ruimte voor haar eigen ideeën. Reeds eerder hebben we een review online gezet van het eerste soloalbum van Marcela Bovio, maar de begeleiding op de originele versie van Unprecedented komt van het Dudok Kwartet en nu van pianist Erik van Ittersum.

Bovio en Van Ittersum kennen elkaar van The Theater Equation (september 2015) en nadien treden ze samen op als alternatief voor de soloshows van Marcela met een strijkkwartet. De Mexicaanse is zo onder de indruk van de arrangementen van Erik dat ze het zonde vindt om ze niet op cd uit te brengen. Ze neemt contact op met producer Joost van den Broek. Het viertal (ook mixer/engineer Jos Driessen is nadrukkelijk bij het proces betrokken) neemt vervolgens binnen een dag veertien nummers op. Een knappe prestatie. Slechts The One is iets minder overtuigend dan het origineel, maar dat komt wellicht door de emotie. De overige tracks zijn erg mooi.

Vocaal is er uiteraard niet veel veranderd ten opzichte van de eerste versie van Unprecedented. Nog altijd maakt de inmiddels al jaren in Nederland woonachtige zangeres veel indruk, bijvoorbeeld in het Hay Amores, waarin ze verschillende technieken gebruikt en zowel ingetogen als krachtig zingt. Naast haar moedertaal zingt ze in het Engels, zoals in het hoopgevende The Treasure Hunter en het catchy Found! Een bijzonder groot compliment is voor de sopraanzang in Stars, beslist één van de hoogtepunten van deze release.

Het draait op deze release uiteraard om de stem van Marcela, maar Erik verdient een groot compliment voor zijn arrangementen en manier van spelen. Het valt op in met name Hay Amores (dynamiek), The Cartographers en Powerless. Vermeldenswaardig is dat er ten opzichte van de strijkkwartetversie vier aangename bonusnummers zijn. Het mooie, nieuwe Hope Is Not Lost (mooie zanglijnen bij aanvang), de covers Pure Imagination (soundtrack van Willy Wonka & The Chocolate Factory uit 1971) en Nature Boy (dat eben 'asbe' ahbez (George Alexander Aberle) in 1948 schreef voor zanger/pianist Nat King Cole) en de Spaanstalige versie van The One.

Unprecedented – The Piano Sessions is net als de originele versie met het strijkkwartet een prachtige demonstratie van de kwaliteiten van Marcela Bovio als songwriter en zangeres en de professionele begeleiding, in dit geval van Erik van Ittersum. Tussen beide releases zit er veel verschil met betrekking tot de arrangementen. Luister maar eens naar de indrukwekkende versie (veel gevoel) van Alicia. Om stil en verwonderd van te zijn.

1. Hay Amores
2. Treasure Hunter
3. Found!