• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Spartan - The Fall Of Olympus
Label: Into The Limelight Records
Spartan - The Fall Of Olympus
Spartan is in 2007 opgericht en maakt een mengeling van melodische death en power metal. De formatie uit Haarlem is daarbij ook nog eens redelijk uniek, doordat deze thematisch gelinkt is aan de Griekse mythologie. In 2009 werd de debuut-ep For Glory uitgebracht, maar het duurde tot 2015 voordat een volledig album het levenszicht zag. In die tussentijd was de band al geregeld in binnen- en buitenland te zien op verschillende podia (onder andere met Rotting Christ) en wist deze zodoende al een redelijke fanbase op te bouwen en een platencontract met het Nederlandse Into Tthe Limelight Records binnen te harken.

Zoals gezegd is Spartan vooral een must voor mensen die geïnteresseerd zijn in de mythen over Griekse goden en helden. De band haalt onder andere inspiratie uit verhalen over Olympus, Helena (dochter van Zeus), veldslagen en andere belangrijke, kenmerkende gebeurtenissen en karakters uit die tijd. Deze worden versmeden in pakkende en uptempo songs, die hun raakvlakken treffen tussen melodische death en epische power metal, maar ook linken aan black en thrash metal.

De diversiteit aan verschillende stijlen is dan ook een grote troef die de formatie uit Haarlem heeft. Zo weet het gitaarwerk van Pieter Vink en Nick van Beusekom de aandacht op zich te vestigen door zijn veelzijdigheid. Dit varieert van zware deathmetalriffs tot aan melodieuze powermetalloopjes en -solo's. Wat hierbij vooral ook opvalt, is de toegankelijkheid van de muziek, die vooral komt door het heroïsche en epische karakter van de liederen.

Maar ook de krachtige vocalen van Jeffrey Rademakers hebben ermee te maken. Zijn stem is indrukwekkend en dan vooral de afwisseling tussen verschillende zangstijlen als screams, grunts en zang. Hij zorgt er hierbij voor dat het geheel nooit te zwaar aanvoelt. Ook krijgt hij prima ondersteuning van verschillende gastzangers, zoals Henning Basse (MaYan, Firewind), Sakis Tolis (Rotting Christ) en Hadassa Kosten (TheNAME), waarbij elke vocalist zich weet te onderscheiden door een eigen geluid naast dat van Rademakers neer te zetten, dat voor een frisse dynamiek zorgt.

Zo weet Spartan met zijn debuut meteen hoge ogen te gooien. De plaat is voorzien van een heldere productie, al had er wel meer bombast in mogen zitten om het epische karakter meer te kenmerken. Het geboden songmateriaal biedt daarbij genoeg vermaak en laat een band horen die weet hoe het pakkende muziek moet schrijven en die het niet schuwt om verschillende stijlen te integreren. Dit zorgt samen met de thematiek van de groep voor een originele insteek die goed weet te overtuigen, waardoor Nederland weer een formatie erbij heeft om in de gaten te houden.

1. The Age Of Men
2. Helena
3. Immortal