• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Human Fortress - Thieves Of The Night
Label: AFM Records

Human Fortress - Thieves Of The Night

Ik vind het altijd leuk om bands te 'herontdekken'. Nadat ik in de vroege dagen van mijn metalfan-zijn behoorlijk veel plezier met Lord Of Earth And Heavens Heir en Defenders Of The Crown heb gehad, is Human Fortress helaas snel uit mijn gezichtsveld verdwenen. Geruchten over een modern album dat alle folkloristische kwaliteit ontbeerde (Eternal Empire) en het vertrek van zanger Jioti Parcharidis zorgden ervoor dat mijn interesse al snel afnam en ik mijn heil zocht bij andere bands.

Human Fortress viel me toentertijd op door de grootse melodielijnen. De band maakte overduidelijk europowermetal, maar klonk niet als de standaard Helloween/Stratovarius-kloon, door de zang en sfeer wat serieuzer te maken. Denk aan een Teutoonse sound (Blind Guardian) met wat Warlord-invloeden. Tot mijn grote vreugde is het de band grotendeels ook gelukt om dit geluid in stand te houden, want songs als Last Prayer To The Lord en het mysterieuze Thrice Blessed doen niet onder voor het fantastische vroegere materiaal. Gus Monsanto heeft daarnaast een vrij plezierig stemgeluid en slaagt er ook in om makkelijk in het gehoor liggende zanglijnen te produceren. Het minpunt aan zijn zang is echter wel dat hij een echt eigen smoelwerk ontbeert, waardoor het geheel vooral 'behoorlijk' klinkt in plaats van echt 'fantastisch'. Daarnaast ontbreken echt krachtige uithalen die de nummers nog net de extra punch zouden geven.

Het songmateriaal zelf is echter over de algemene linie vrij sterk. Goed, Just A Graze begint bijna precies hetzelfde als Iron Maidens Only The Good Die Young, maar met het fijne gitaarwerk is dit makkelijk te vergeven. De ronkende baslijnen en progressieve structuren in een track als Dungeons Of Doom zijn ook een waar plezier om te ervaren. Alone is echter een vrij knullige en bovenal matig gezongen ballad die het album een weinig spectaculaire afsluiting geeft. Eternal Empire is zodoende geen uitstekend album te noemen, maar het laat wel een band horen die nog steeds in staat is om goede nummers te schrijven. Het mag bij vlagen echter wat minder gezapig en nog net iets vuriger, dan zal de waardering ook weer een stukje hoger liggen.

1. Amberstow
2. Last Prayer To The Lord
3. Rise Or Fall