• Tony Martin (Black Sabbath) - 67

• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Leprous - Live At Rockefeller Music Hall
Label: InsideOut Music
Hard werken wordt beloond. De mannen van Leprous staken zich jarenlang in de schulden om hun naamsbekendheid te vergroten en de erkenning te krijgen die ze verdienen. De progressieve Noren maakten reeds vier aanspreekmakende full-lengths en staan daarnaast bekend om hun intense live-shows. Dat laatste is vastgelegd op de door Costin Chioreanu geregisseerde dvd Live At Rockefeller Music Hall, een registratie van het optreden in Oslo op 4 juni 2016.

De set duurt een uur en drie kwartier lang en bestaat uit tracks van de laatste drie albums. De focus ligt op The Congregation (2015), maar eerdere favorieten als Acquired Taste, The Valley en Forced Entry ontbreken uiteraard niet. Opvallend is het feit dat ex-Leprous en huidig Shining-drummer Tobias Ørnes Andersen een aantal nummers meedoet (Foe, Slave en Forced Entry) samen met Baard Kolstad. Baard zelf experimenteert erop los. Zowel in Third Law als Red maakt hij de compositie daarmee nog complexer en tegelijkertijd interessanter.

Veel nummers zijn gearrangeerd. Foe is korter, Acquired Taste is zeer fraai bewerkt en de verontrustende versie van Contaminate Me is een werkstuk op zich. In de grote finale haalt Leprous alles uit de kast. Niet alleen Tobias is dan weer terug op het podium, maar ook violist Håkon Aase en multi-instrumentalist Ihsahn (Leprous was inmiddels jaren geleden zijn begeleidingsband) hebben een prominente rol.

Muzikaal is het zeer hoogstaand en de geluidskwaliteit is doorgaans geweldig. The Flood, Foe, Slave, Down (emotionele voordracht) en Forced Entry komen zodoende ijzersterk uit de verf. De andere nummers doen er weinig voor onder, al staat het keyboard wat hard in de mix tijdens de eindfase van Rewind. Er is in de studio slechts beperkt aan de sound gesleuteld door David Castillo (Fascination Street, bekend vanwege Jens Bogren), zodat het rauwe geluid van een live-performance goed naar voren komt. Dit is bijvoorbeeld terug te horen in Red.

Vocaal is Einar Solberg nog nooit zo overtuigend geweest als hij hier demonstreert. Luister eens naar de zuivere hoge uithaal tijdens Acquired Taste. Hij schijnt weken rust te hebben gehouden om zich optimaal voor te kunnen bereiden en dat betaalt zich uit. Zijn presentatie is zeer intens en dat geldt ook voor de andere muzikanten. Op de achtergrond staan vier schermen waarop abstracte beelden te zien zijn alsmede fragmenten uit officiële video's.

De beeldkwaliteit is wat wisselend. Er zijn veel korte close-ups, maar die komen niet allemaal even goed tot hun recht. Zo is Håkon nauwelijks herkenbaar. Dat komt omdat het veelal donker is in de zaal. Evenwel zijn er voldoende momenten waarop de overige bandleden goed in beeld komen. De lichtshow zelf is overigens prima, zoals die tijdens Moon.

Live At Rockefeller Music Hall is zowel muzikaal als qua performance een zeer overtuigende release. De uitvoering is zeer strak en de presentatie vooral intens en emotioneel. Op het gebied van beeld scoort de dvd minder hoog. Toch is het mooi dat er nu na vele jaren een officiële live-release is die de kracht van concerten in beeld brengt. Een optreden van Leprous is een emotionele beleving op zich. Op 9 maart staat de progformatie uit Oslo in 013 te Tilburg en een dag later in De Melkweg in Amsterdam samen met The Devin Townsend Project en Between The Buried And Me.

1. The Flood
2. Foe
3. Third Law