Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Review

So Hideous - Laurestine
Jaar van release: 2015
Label: Prosthetic Records
So Hideous - Laurestine
So Hideous is een van de vele takken aan de nog immer uitdijende blackgaze/post-blackmetalboom. De band is in 2010 ontstaan in New York en levert drie jaar later, na een tweetal ep’s, zijn debuutalbum Last Poem, First Light af. Vorig jaar bracht de groep de opvolger Laurestine uit. Het album verschijnt in eerste instantie in eigen beheer, maar wordt al snel opgepakt door Prosthetic Records. Terecht, want So Hideous verdient zeker een breder luisterpubliek. De meer dan solide uitvoering compenseert namelijk het gebrek aan originaliteit.

Wat kan de luisteraar verwachten van dit album? Laurestine doet nog het meest denken aan een mengeling van Deafheaven en Ghost Bath, met een flinke extra scheut post-rock. Door de prominente rol van dramatisch aangezette strijkinstrumenten doet So Hideous ook regelmatig aan de Japanse post-rock van Mono denken. Opener Yesteryear begint overigens nog met wat elektronische drumbeats die een beetje Anathema-achtig aanvoelen (denk aan Distant Satellites). Al snel nemen wollige, in ruis ondergedompelde gitaarriffs het echter over.

Soms is het leentjebuur spelen wel heel opzichtig, zoals het begin van Here After, dat toch wel opmerkelijke overeenkomsten vertoont met het Mono-nummer Ashes In The Snow (van het overigens prachtige Hymn To The Immortal Wind-album). Toch maakt So Hideous het meeste indruk tijdens dergelijke melancholische postrock-passages. Zo is vooral het begin van Relinquish erg fraai, niet in de minste plaats door het inventieve drumwerk. Doordat de zeven nummers naadloos in elkaar overlopen, voelt Laurestine als één geheel aan. De warme, drukkende productie past bovendien goed bij dit soort muziek.

Hoewel Laurestine het potentieel van So Hideous goed laat horen, is er ook nog ruimte voor verbetering. Zo grijpen de symfonische postrock-gedeeltes en de post-blackmetalpassages nog niet altijd even overtuigend in elkaar. Op de momenten wanneer dat wél lukt, wordt ook meteen de kracht van So Hideous hoorbaar (The True Pierce is een mooi voorbeeld hiervan). De band kan ook nog groeien in het uitwerken van contrasten. De ruige passages mogen nog wel wat intenser, terwijl de ingetogen passages ook echt klein gehouden mogen worden.

Ondanks dergelijke kanttekeningen is Laurestine een prima werkstuk geworden. Zoals aangegeven loopt de plaat niet over van originaliteit. Dat is echter niet per se een probleem. Liefhebbers van bovengenoemde bands zullen immers desondanks aardig wat uurtjes plezier beleven met dit schijfje. Geef het gewoon eens een kans, zou ik concluderen.

Tracklist:
1. Yesteryear
2. Here After
3. Relinquish
4. The Keepsake
5. Falling Cedars
6. The True Pierce
7. A Faint Whisper

Score: 78 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 11 oktober 2016

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.