17-12-2017

Colosso - Obnoxious
Label: Eigen Beheer
Colosso - Obnoxious
Colosso is een vrij onbekende band uit Portugal, maar desondanks hebben deze heren op hun twee vorige albums Peaceful Abrasiveness en Abrasive Peace gebruik mogen maken van de Belgische drummer Dirk Verbeuren (o.a. Megadeth, The Project Hate MCMXCIX, ex-Aborted). Het doel van deze heren is om experimentele death metal te maken zonder invloeden uit andere genres te weren.

Obnoxious is een ontzettend strak album waarop weinig échte death metal te horen is. Het is door het geëxperimenteer met rare bijklanken en mooie gitaarakkoorden eerder een mix van deathcore en djent. Zo nu en dan wordt er gebruik gemaakt van verrassende elektronische elementen die een aparte draai aan deze schijf geven. Soms wordt er een knipoog gegeven naar de grindcorehoek. Dit valt met name op tijdens To Purify die aan het einde van de track ook weer wat industrialelementen bevat. Kortom er is op deze manier voor elk wat wils.

De kracht van deze schijf zit hem in de gewenste afwisseling van agressie en mooie, naargeestige melodieën. Ook de elektronische invloeden dragen bij aan het geheel en hiermee krijgen deze heren een eigen gezicht. Zanger André Macedo krijst regelmatig de longen uit zijn lijf, maar houdt gelukkig ook regelmatig zijn mond. Op deze manier kan de luisteraar genieten van de instrumentatie. Maar ondanks alle lovende woorden word ik niet één keer echt geraakt. Tot het laatste nummer van start gaat. A Noxious Reflection is namelijk een prachtige track die aan het einde een prachtige melodieuze climax bevat in de vorm van open gitaarakkoorden en ferme blastbeats. Dit is toch wel lang wachten op een kippenvelmoment.

Conclusie: dit album zit vol met prachtige ideeën, maar wel met maar weinig memorabele tracks. De liefhebber van traditionele death metal kan deze schijf maar beter links laten liggen. Liefhebbers van Cephalic Carnage zullen dit schijfje dan weer wel kunnen waarderen. Wellicht vereist deze sound een langer rijpingsproces.

1. In Memoriam
2. The Unrepentant
3. Of Hollow Judgements