• Jan Kovar (Castaway) - 41
  • Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Crobot - Welcome To Fat City

Crobot - Welcome To Fat City

Crobot (niet te verwarren met Dave Grohls Probot) is een in 2011 opgerichte Amerikaanse hardrockformatie uit de oude kolenstad Pottsville in Pennsylvania. Na de eerste platen The Legend Of The Spaceborne Killer (2012) en Something Natural (2014) komt de band dit jaar met haar derde full-length, Welcome To Fat City. Deze albumtitel is afgeleid van de controversiële schrijver/journalist Hunter S. Thompson, die zich in 1970 kandidaat stelde om sheriff van Aspen te worden. Thompson had de campagne-belofte om de gemeentenaam van Aspen te veranderen in Fat City, om zodoende zijn geliefde wintersportstad buiten handen van gulzige, aasgierige "land-rapers and human jackals" te houden. De nieuwe langspeler is een conceptalbum dat draait om de planeet Fat City, waar al het uitschot van het universum welkom is en kan doen en laten wat het wil.

Goed, tot zover het wat vreemde thema, over naar de muziek. Die is stukken logischer en makkelijker te behappen. Net zoals op de vorige platen, serveert Crobot typische, bombastische Amerikaanse hardrock, waarbij het vooral draait om de groove, pakkende riffs en meezingrefreinen. In hoofdlijnen klinkt het modern, maar zo af en toe zijn er elementen van blues, stoner en grunge verwerkt in de songs. De titelsong en Not For Sale zijn aangewezen als de eerste ‘singles’. En dat is geen slechte keuze, want dat zijn meteen de meest complete en radiovriendelijke liedjes van het album. De hardrock van Crobot doet erg denken aan Tesla en Aerosmith, maar dan net iets steviger. De riffs en ritmesectie knallen er net wat harder in, maar daarbuiten komt de muziek van Crobot in Play It Cool, Easy Money en Right Between The Eyes behoorlijk in de buurt van deze twee groepen.

In Hold On For Dear Life gaat de voet iets van het pedaal en flirten de heren wat met de grunge van Soundgarden. De tweede helft van Welcome To Fat City is beduidend minder interessant. De band valt hier te veel in herhaling. De kalm, opbouwende bluesrock in Moment Of Truth is daarom een welkome afwisseling. Over het geheel gezien is Welcome To Fat City toch teleurstellend. Op een aantal prima songs na, is het allemaal te voorspelbaar en generiek. Geen straf om uit te zitten, maar het songmateriaal is niet constant genoeg om de aandacht er continu bij te houden. Het kan maar zo zijn dat Crobot live wel lekker uit de verf komt. De plaat Welcome To Fat City is echter geen must-listen in het hardrockgenre.

1. Welcome To Fat City
2. Play It Cool
3. Easy Money