Saxon - Let Me Feel Your Power
Label: UDR Music

Saxon - Let Me Feel Your Power

Let Me Feel Your Power is het tiende livealbum van de legendarische Britse band Saxon. De groep weet na jaren van trouwe dienst live nog altijd moeiteloos te overtuigen en ook de recente studioplaten mogen er zijn. Een avondje Saxon staat garant voor een avond ontzettend vette heavy metal met de snerpende zang van frontman Biff Byford en de immer geweldige gitaarsolo’s van Paul Quinn. Het oeuvre van de groep is gigantisch en met tien liveplaten is het meeste ook al eens live te horen geweest. Toch blijven de livereleases maar komen en gaat er geen jaar voorbij zonder dat je de kans hebt om jouw Saxonverzameling met een langspeler, een speciale uitgave of een liveplaat/dvd te versterken. Goed nieuws voor trouwe fans met een goedgevulde beurs en aardig voor de nog jonge fans die pas sinds kort genieten van de overdonderende kracht van klassiekers als Power And The Glory, Princess Of The Night en Dallas 1 PM.

Zeker wanneer de liveplaten van een kwaliteit als Let Me Feel Your Power zijn. Van een band als Saxon verwacht je eigenlijk ook niet minder, want als zulke rockveteranen het niet meer lukt, wie dan wel. Toch zijn complimenten op zijn plaats, want de mannen worden zichtbaar ouder, maar toch blijft de kwaliteit gewaarborgd. Zo ook het concert dat de mannen gaven in november 2015 te München, dat is aangevuld met een drietal nummers van een concert in Brighton van 2016. Het beeld en geluid is kraakhelder. Het voelt bijna alsof je er zelf bij bent of een eigen avond met Saxon herbeleeft. De energie spat uit de speakers, met name tijdens de vele klassiekers die de revue passeren.

De show staat in het teken van het meest recente studioalbum Battering Ram. Diverse nummers van die plaat passeren dan ook de revue. Zo wordt er geopend met het titelnummer en komt even later Devil’s Footprint voorbij. De nieuwe songs passen moeiteloos tussen de hits waar fans al decennia op los gaan en wanneer je niet beter zou weten, zou je denken dat ze al jaren meegaan. Hoewel het publiek iets minder uitbundig reageert op Queen Of Hearts, dat op plaat ook al enigszins buiten de boot viel, kan de band toch bij elk nummer op enthousiaste reacties uit het publiek rekenen. Het is duidelijk dat de aanwezigen een leuke avond hebben gehad.

Naast de show die opgenomen is te München, bevat Let Me Feel Your Power nog een tweede concert dat opgenomen is in Chicago uit september 2015. Dit is een show die volledig bestaat uit klassiekers. De geluidskwaliteit van de show uit Chicago is iets minder dan die van de show in München, maar nog altijd goed genoeg om te fungeren als bonusmateriaal.

Let Me Feel Your Power is verkrijgbaar in diverse formats (cd/dvd, cd/blu-ray, etc.) en is wederom een aardige liveweergave van waar Saxon toe in staat is. Uiteraard is het de vraag of je als fan wel iedere liverelease in de platenkast wil hebben staan, zeker wanneer ze elkaar in zo’n rap tempo opvolgen. Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Feit blijft dat deze uitgave staat als een huis.

1. Battering Ram
2. Motorcycle Man
3. Sacrifice