• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Marcela Bovio - Unprecedented
Label: Eigen Beheer
Marcela Bovio - Unprecedented
Op 28 december komt er helaas een einde aan Stream Of Passion met een uitverkocht afscheidsconcert in Tivoli De Helling te Utrecht. Het zestal muzikanten is inmiddels bezig met de voorbereidingen daarvoor, maar tegelijkertijd is er ruimte voor andere uitdagingen. Het was al lange tijd de wens van zangeres Marcela Bovio om een solo-album uit te brengen en mede dankzij haar trouwe schare fans die de crowdfundingcampagne tot een groot succes maakten, is het nu zover.

Na overleg met producer Joost van den Broek besloot het duo samen te werken met het Dudok Kwartet, een jong strijkkwartet dat in 2013 met de hoogste onderscheiding afstudeerde aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie. Unprecedented is het mooie resultaat van deze samenwerking. Verwacht dus iets heel anders dan je tot nu toe van Stream Of Passion hebt gehoord. Geen metal meer, maar klassiek georiënteerde muziek.

Op dit solodebuut hoor je de veelzijdige stem van de Mexicaanse in combinatie met de strijkersmelodieën van Judith Van Driel, Marleen Wester (beiden viool), Lotte de Vries (altviool) en David Faber (cello). Marcela zingt zowel in het Spaans als in het Engels over persoonlijke kwesties, zoals religie in The Cartographers, bewondering voor de positiviteit van Jaded Star-zangeres Maxi Nil in Treasure Hunter en een speciaal iemand in The One.

De zanglijnen doen soms herinneren aan die van Stream Of Passion, maar wijken daar vaak juist van af. In Hay Amores gebruikt ze bijvoorbeeld aanvankelijk een Bulgaarse techniek die in de bergen gebruikt wordt, het belten. Een prachtig begin van dit openingsnummer. Zo ontstaat een heel diverse collectie nummers, waarin de zangeres de veelzijdigheid van haar vocalen laat gelden. In Stars is het juist haar bereik dat indruk maakt.

Ook muzikaal is het een variabele aangelegenheid, al zal een leek de verschillende stijlen niet kunnen benoemen. Simpel gezegd komen klassiek, barok en folk aan bod. In Dime laten de muzikanten hun experimentele kant gelden door percussiegeluiden te maken. Op andere momenten (Stars) is het samenspel weer subliem. Het ene nummer is opgewekt, het andere ingetogen. De meeste tracks zijn toegankelijk (beste voorbeelden: Found! en Powerless), maar voor de luisteraars die niet regelmatig naar klassieke muziek luisteren, is de release wel even wennen. Hoe vaker je de nummers echter hoort, hoe mooier ze worden.

Unprecedented is een rustige en kleurrijke plaat met verschillende emoties die je wat vaker moet draaien om in te laten zinken. Een waarvoor je rustig moet gaan zitten, liefst met een goed glas wijn. Het is een verrassend album dat zijn aandacht vergt en verdient middels de professionele begeleiding van het Dudok Kwartet en de kenmerkende passie en emotie in het hartverwarmende stemgeluid van Marcela Bovio. Het is dit soort releases dat je muzikale horizon verbreedt.

1. Hay Amores
2. Treasure Hunter
3. Found!