• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Seedna - Forlorn
Label: Transcending Obscurity
Seedna - Forlorn
Seedna is een atmosferische blackmetalband uit Zweden. Na wat bezettingswisselingen, een split en een album, is het nu tijd voor Forlorn, waarop deze Zweden de gevestigde klank ten gehore brengen. Deze groep speelt een experimentele variant van black metal met een hoop knipogen naar atmosferische doom metal. In 2015 hebben deze heren in eigen land aardig wat optredens verzorgd om luisteraars te werven. Eens kijken of dit schijfje iets gaat bijdragen aan de stijgende lijn.

Het album gaat rustig en opbouwend van start met het naargeestige Hourglass, waarin zanger Olle Olsen een deprimerend gesproken stuk laat horen. Hierna is het tijd voor het schitterende Wander, dat er met zijn prachtige klanken en duur van circa tweeëntwintig minuten uitgelicht dient te worden. Deze track behelst een bizarre, maar zeer effectieve mengelmoes van klanken en genres en doet daarmee denken aan Ufomammut en Shape Of Despair, terwijl de zwarte kant je aan Dissection zou kunnen laten denken. Na deze explosie gaat dit schijfje verder met Passage, dat met zijn gefluister en deprimerende klanken fungeert als een soort van intro voor het Ghost Brigade-achtige Frozen. Een track met dissonante gitaarakkoorden, naargeestige screams en onheilspellende bijklanken. De invloeden lijken wederom uit de doommetalhoek te komen, maar ditmaal sijpelt er wel meer duistere black door de uitgesponnen en intense gitaarriffs.

Eternal is wederom een zeer langdradige, instrumentale ervaring met akoestische gitaren en hier en daar wat gefluister. Na acht minuten gaat deze track eindelijk over in het stevige Abyssus. Een prachtige song die door zijn gotische inslag wat wegheeft van The Vision Bleak. Je kunt je wel afvragen of het nodig is om daar acht minuten op te wachten. Hierbij moet ik vermelden dat de screams van zanger Olle inmiddels parten beginnen te spelen. Zijn vocalen klinken regelmatig erg krachteloos en dragen hierdoor niet bij aan de stevige nummers.

Deze schijf smaakt absoluut naar meer, maar had naar nog meer kunnen smaken als er niet zoveel onnodige rustpunten waren op dit album. De pittige tracks zijn al best lang en bezitten van zichzelf vaak al adempauzes. Ook had de zang bruter en afwisselender mogen zijn, maar desalniettemin is dit een interessant schijfje van een interessante band met een eigen sound.

1. Hourglass
2. Wander
3. Passage