Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • 4 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • Thy Catafalque en The Answer Lies In The Black Void
  • Vandenberg
    29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Csihar (Mayhem) - 53
  • Chris Kalandras (Fear Of God) - 52
  • Christiaan Crouwers (Another Messiah) - 44
  • Erhan Karaca (Heretic Soul) - 37
  • Fabio Marin (Internal Suffering) - 46
  • Finn Zierler (Beyond Twilight) - 52
  • Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36
Review

Oak Pantheon - In Pieces
Jaar van release: 2016
Label: Eigen Beheer
Oak Pantheon - In Pieces
Er lopen tientallen, zo niet honderden matige bands rond met een contract bij een platenlabel. Dan is het toch gek dat een kwalitatief hoogstaand gezelschap als Oak Pantheon zijn nieuwe album In Pieces in eigen beheer moet uitbrengen (zelfs met een prachtig debuutalbum en een aantal zeer overtuigende split-releases op zak). Wellicht is het een bewuste keuze, dat kan natuurlijk ook, want anders kan ik moeilijk verklaren waarom labels als Candlelight Records, The End Records of Grau niet in de rij staan om de prachtige, druilerige melancholie van Oak Pantheon te omarmen, zeker nu met de split van Agalloch een van de vaandeldragers van dit soort muziek is weggevallen.

De combinatie van stemmige folklore, zalvende post-rock en introspectieve black metal opereerde ten tijde van het debuut From A Whisper 2012) immers zeer nadrukkelijk in het vaarwater van de bovengenoemde grootmeesters, hoewel er ook accenten van Novembers Doom en Drudkh in de muziek te horen zijn. Op de tweede full-length, het eerder dit jaar verschenen In Pieces, verbreedt Oak Pantheon zijn sound. Zo zijn de nummers over het algemeen langer (drie stuks halen zelfs de elfminutengrens) en complexer, waardoor In Pieces zich zeker niet in één luisterbeurt laat doorgronden. Daarnaast weeft Oak Pantheon meer invloeden uit de progressieve death metal in zijn sound. Regelmatig duiken Be’lakor-achtige, progressieve riffs op.

In sommige tracks, zoals de mooie opener Dawn As A New Day en het desolate Pavor Nocturnus, zijn de sporen van Agalloch nog steeds goed hoorbaar, maar het bijna twaalf minuten durende Climb laat al een ietwat andere kant van Oak Pantheon horen. De track bouwt traag op en begint bijzonder statig. De cleane zang valt in positieve zin op. Na een mooie spoken word-sample halverwege wordt toegewerkt naar een fraaie climax. Het eveneens lange Enormity is nog zo’n geweldige track. Prachtig akoestisch gitaarwerk wordt vermengd met complexe riffs die niet hadden misstaan op een ouder Opeth-album. Halverwege horen we een melancholisch, neoklassiek gedeelte, waarin de weemoedige celloklanken van gastmuzikant Reuben Verdoljak in positieve zin een hoofdrol opeisen.

Burden Of Growth begint met ingetogen akoestisch getokkel, onder begeleiding van het knapperen van hout. Dit nummer grijpt het duidelijkst terug op de druilerige sfeer die ook op debuutalbum …From A Whisper de boventoon voerde. En ook die kant van Oak Pantheon bevalt eerlijk gezegd nog steeds zeer goed. Het duo uit Minneapolis bewaart de uitsmijter echter tot het laatst. Het elf minuten durende GodSon loopt haast over van de melancholie. Het minder progressieve, maar daarom zeker niet minder mooie (dubbele) gitaarwerk verdient hier een eervolle vermelding, want de melodieën zorgen voor kippenvel. Het prachtige, instrumentale einde steekt zelfs een postrockgroep als Mono naar de kroon.

Het is dan ook te hopen dat In Pieces deze band het succes gaat opleveren dat ze verdient. Wie weet dat Oak Pantheon dan in de toekomst zelfs de overstap richting Europa kan maken, want spaarzame optredens blijven tot nu toe beperkt tot het Amerikaanse continent. Deze groep verdient het echter om gehoord te worden.

Tracklist:
1. Dawn As A New Day
2. Climb
3. Float
4. Enormity
5. Grasp The Apparition
6. Pavor Nocturnus
7. Burden Of Growth
8. GodSon

Score: 84 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 28 augustus 2016

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.