These Hands Conspire - Sword Of Kohan
Label: Ván Records

These Hands Conspire - Sword Of Kohan

Met Duitsers geldt er een aantal zekerheden in het leven. Zo kunnen ze prima tegen een bal trappen. Ook is gebleken dat onze oosterburen uiterst vaardig zijn in het spelen van een lekker potje ouderwetse (heavy) metal. Het uit Berlijn afkomstige These Hands Conspire bewijst dat laatste maar weer eens. Op het debuutalbum Sword Of Kohan beperkt dit vijftal zich echter niet tot heavy metal. In drie kwartier manoeuvreren de Duitsers zich langs seventies psychedelische rock, doom en (in mindere mate) thrash.

Dit eerste album is qua randgebeuren vrij ambitieus opgezet. Sword Of Kohan is een conceptalbum met een sci-fi-thema, dat in grote lijnen over Ilior The Nova Rider van de planeet Kohan gaat, die door de Melkweg reist om een missie te volbrengen. Ook het fraaie artwork is gedetailleerd uitgevoerd en draagt bij aan het ‘spacy’-gevoel dat je bij het luisteren van de muziek krijgt. Het merendeel van de songs op Sword Of Kohan klokt tegen de zeven à acht minuten en heeft vaak een verrassend verloop. Zanger Felix heeft op het eerste gehoor niet echt een opvallende stem, maar brengt zijn vocalen met overgave en gevoel.

In Praise To The Nova Rider en The Beast Cometh blijft de band nog wat kleuren binnen de lijntjes van heavy metal en doom en hangen enkele gitaarloopjes wel erg dicht tegen Iron Maiden aan. Weinig origineel, maar desondanks prettig luistervoer. The Inner Core Of The Middle Sun is daarentegen wat nietszeggend. Met The Battle Of Sur en Ambush At Antarox IV herpakt de band zich weer. Eerstgenoemde kent een bewonderingswaardige transformatie van lekkere felle thrash naar trage doom, aan het einde ondersteund door een psychedelisch orgeldeuntje. Ook Ambush At Antarox IV kent zo’n opvallende overgang midden in het nummer. Hier werkt de band zich van licht verteerbare heavy metal tot een mooi traag en doomachtig slot.

Dat These Hands Conspire hiermee niet het meest revolutionaire plaatje van het jaar gemaakt heeft, is een understatement. Het totaalplaatje zorgt er echter voor dat het allesbehalve een slecht album is geworden. Er zit meer dan genoeg afwisseling in en uiteindelijk blijkt Sword Of Kohan een akelig verslavende en laagdrempelige plaat te zijn, die je makkelijk opzet.

1. Intro
2. Praise To The Nova Rider
3. The Beast Cometh