• Tony Martin (Black Sabbath) - 67

• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Gabriels - Fist Of The Seven Stars Act I - Fist Of Steel
Label: Diamonds Productions
De Italiaan Gabriels (Gabriele Crisafulli) brengt met Fist Of The Seven Stars Act I - Fist Of Steel het eerste deel uit van een heavyrockopera, die uit drie delen bestaat. De inspiratie komt van de mangaserie Hokotu No Ken (Fist Of The North Star in het Engels), die getekend is door Tetsuo Hara en geschreven door Buronson. Kort samengevat is Julia, de vriendin van de protagonist, gekidnapt door de vijand c.q. martial arts-rivaal van de hoofdrolspeler. Laatstgenoemde zint uiteraard op wraak.

Muzikaal tapt de Zuid-Europeaan uit bekende hardrock- en powermetalvaatjes. Het is vooral een synthgedreven eerbetoon aan de grote namen van de jaren tachtig en negentig. Namen die bij het beluisteren van de release in gedachten opkomen, zijn Van Halen, Uriah Heep, Stratovarius, Europe, Avantasia, Rhapsody Of Fire en zelfs popartiesten als Bon Jovi en Cyndi Lauper. Het is beslist niet slecht, maar erg voorspelbaar. Wie originaliteit hoog in het vaandel heeft staan, haakt al snel af.

Veel nummers zitten echter goed in elkaar en instrumentaal is het beslist vakkundig wat de muzikant uit Messina en de zeventien gastmusici laten horen. Luister maar eens naar de instrumentale sectie met solo’s in Mistake. Ook de verhalende factor is goed verwerkt middels verschillende zangers, al is bij sommigen het Italiaanse accent wel hoorbaar en is niet iedereen even overtuigend. Zo is Fist Of Steel, ondanks zijn catchy refrein direct al een valse start en doet het slappe Mistake zijn naam eer aan vanwege de kreunende vocalen. Daartegenover staat het emotionele duet Break Me, met een prima bijdrage van Ida Elena De Razza in de rol van Julia. Ook het gepassioneerde To Love, Ever Invain en de ballad Revenge Invain behoren tot de hoogtepunten. Hierin komt de dramatiek het beste naar voren.

De wat matte productie doet helaas geen recht aan de technische kwaliteit van de muziek en het emotionele aspect. Mede daardoor verliest deze cd snel de aandacht van de luisteraar en dat terwijl er beslist aardige songs op staan. Ondanks de veelvuldigheid aan solo’s, staan ze in dienst van het liedje. De wisselvallige vocale prestaties en de ondermaatse productie zorgen echter voor een lage beoordeling. Hopelijk is Vivaldi Metal Project, een door klassieke muziek geïnspireerd metalalbum waaraan Gabriels momenteel werkt, een groter succes.

1. Fist Of Steel
2. She's Mine
3. Mistake