• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Behexen - The Poisonous Path
Label: Debemur Morti Productions
Behexen - The Poisonous Path
Eerlijk is eerlijk: ik heb de Finse blackmetalband Behexen nooit echt een kans gegeven. In mijn beleving stond deze band geparkeerd in het hokje ‘middelmatige clichéblackmetal’. Wellicht dat de nogal ongeïnspireerde titels Support The War Against Christianity (1999) en By The Blessing Of Satan (2004) daar debet aan zijn. Of misschien komt het doordat de Finse blackmetalscene toch wat minder echte topbands in het genre heeft voortgebracht dan zijn Noorse of Zweedse evenknie. Goed, de Finnen hebben bands als Azaghal, Horna en Sargeist, maar dat staat toch in schril contrast met de grote namen uit de buurlanden. Hoe dan ook: met The Poisonous Path bewijst Behexen het ongelijk van mijn vooroordelen.

Deze vijfde langspeler van dit viertal is namelijk een uitstekende exercitie in de kracht van orthodoxe black metal. Vanaf het titelnummer, waarmee The Poisonous Path aftrapt, grossiert Behexen in zwartgeblakerd geros van hoge kwaliteit, met duivelse precisie uitgevoerd. Denk aan de smeuïge grooves van Tsjuder en Urgehal vermengd met de orthodoxe insteek van Ondskapt en het oudere werk van Watain en je krijgt een goed beeld van de muziek. Voeg daar de eveneens Watainiaanse, giftige melodielijnen en de bulderende, zeer imposante strot van frontman Hoath Torog (die wat aan Mikołaj Żentara van Mgła doet denken) aan toe en het plaatje is compleet.

Vooral het eerste deel van The Poisonous Path bestaat uit louter krakers. Het vlammende titelnummer heb ik al genoemd, maar ook The Wand Of Shadows en het bezeten klinkende Umbra Luciferi zijn geweldig. Met het lange Tyrant Of Luminous Darkness gaat het tempo wat omlaag en dat zorgt ook eigenlijk voor het enige inzakmomentje. Met orthodoxe en zwaar aan Watain refererende tracks als Chalice Of The Abyssal Water en Pentagram Of The Black Earth wordt de orde gelukkig weer snel hersteld. De fantastische, zware productie, waarin de bassen vervaarlijk brommen, zorgt voor een sound die het best te karakteriseren is als massief en pikzwart. Deze krachtige, verstikkende productie zorgt ervoor dat The Poisonous Path nóg intenser klinkt.

Samenvattend kunnen we concluderen dat Behexen hier een uitstekend werkstuk heeft afgeleverd voor de liefhebber van orthodoxe black metal. Natuurlijk is de schijf niet vernieuwend of grensverleggend, maar daar zal niemand om malen. Als The Poisonous Path immers één zaak duidelijk maakt, is het wel de kracht van pure, toegewijde en met militaire precisie uitgevoerde black metal.

1. The Poisonous Path
2. The Wand Of Shadows
3. Cave Of The Dark Dreams