• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Emphasis - Revival
Label: Underground Symphony
Emphasis - Revival
Emphasis is een progressieve symfonische metalband uit Tallinn. Sinds 2010 is het zestal muzikanten uit Estland gezamenlijk actief, op initiatief van bassiste Katya Gritskova, toetsenist Vsevolod Chelepeace en gitarist Pavel Korotaev, die elkaar kennen van de universiteit en gezamenlijk al in andere bands speelden. In 2012 verschijnt de ep Into Infinity en nadien een drietal singles. Op de twee meest recente is de nieuwe zangeres Anna ‘Roxanna’ Ganina te horen, die met haar sopraanstem een heel ander geluid laat horen dan haar voorgangster Anet Vaikmaa (Mahavok).

Veel nummers op Revival staan op de hierboven genoemde releases. Slechts Running Man, Emptiness en Shadow Falls zijn nieuw. De reeds eerder uitgebrachte tracks zijn opnieuw opgenomen en zijn een stap voorwaarts ten opzichte van de oude uitvoeringen, zowel technisch als productioneel. Tijdens de twee laatstgenoemde ligt de focus op de prog, waar elders veelal de symfonische kant overheerst. Emptiness is een lichter nummer, dat hoekige riffs bevat, helaas een sterk refrein mist, maar wel ritmisch sterk is. Shadow Falls is een zeer veelzijdige afsluiter met thrash, prog, gothic en zelfs een geslaagde Prodigy-achtige keyboardmelodie.

Deze eerste full-length vergt de nodige luisterbeurten om in te zinken. De complexe, soms wat drukke en hard gemasterde (vooral de steriele drums) nummers met soms een avantgardetintje liggen niet direct lekker in het gehoor. Nadat je de plaat drie keer hebt opgezet, kom je er veel makkelijker doorheen en werpen Running Man, Death Itself, het theatrale Hate Is All You Have Left For Me en het zachter (en daarmee beter) gemasterde Shadow Falls zich op als hoogtepunten. De eerste drie zijn relatief toegankelijk, bevatten memorabele momenten en lijken vooral geïnspireerd door Nightwish en After Forever. Tijdens de rustigere passages, vooral die met elektronische beats, komt ook de naam van The Gathering in gedachten op.

Andere tracks hebben ook hun sterke momenten, maar waarin Emphasis soms tekortschiet, is de songwriting. Er worden te veel ideeën in een nummer gestopt, waardoor de luisteraar dreigt te verdrinken. Blind Faith en Every Time zijn daar voorbeelden van. In laatstgenoemde had het gebruik van de saxofoon bijvoorbeeld nog mooier uitgewerkt mogen worden. Jammer dat het nu niet is gebeurd, want de Oost-Europeanen laten horen hun instrumenten meester te zijn. De heren voeren het geheel bijzonder strak uit.

Roxanna zingt zuiver en krachtig. Ze mag evenwel wat meer variëren met haar stem, wat ze goed doet in opener On The Wings Of Freedom, maar daarna lange tijd niet meer. Meer vocale variatie komt pas aan het einde van de cd met de versie van Death Itself, waarin Vitaly Beresnev te horen is. De grunts van de Ceremonial Perfection-frontman gaan echter niet mooi samen met de operavocalen en ik had dan ook liever een nieuwe versie van de single Hopeless gehoord.

Revival is uiteindelijk een plaat die de veelzijdigheid van dit sextet laat horen, maar het lijkt meer een verzameling losse nummers dan een vloeiend geheel. Na meerdere luisterbeurten went dat aardig, maar er zijn meerdere luisterbeurten nodig om de muziek te doorgronden en over de hele lengte de aandacht erbij te houden. Er is nog veel werk aan de winkel. Desondanks bezitten de musici voldoende kwaliteiten en laten ze met de nieuwste nummers horen wederom progressie te boeken. Als ze deze lijn weten door te zetten, kan de volgende release wel eens aangenaam verrassen.

1. On The Wings Of Freedom
2. Running Man
3. Blind Faith