• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Abnormality - Contaminating The Hive Mind
Jaar van release: 2012
Label: Sevared Records
Mijn eerste kennismaking met Abnormality was die via YouTube. Ik ben zeer waarschijnlijk niet de enige, want de videoclip van Monarch Omega is inmiddels meer dan twee miljoen keer bekeken. De belangstelling komt deels voort uit het feit dat de grunts verzorgd worden door zangeres Mallika Sundaramurthy, maar de heren om haar heen laten horen dat er muzikaal ook voldoende te genieten valt.

Het kwintet uit Marlborough, Massachusetts ontstaat in 2005 uit Sexcrement, Forced Asphyxiation, Goratory, Parasitic Extirpation en Iranach zodra Mallika op een forum een advertentie zet en drummer Jay Blaisdell, destijds in Teratism, toehapt. Na een demo in 2007 en de ep The Collective Calm In Mortal Oblivion van drie jaar later verschijnt de eerste full-length Mechanisms Of Omniscience (2012) via Sevared Records. Hierop toont de groep zowel productioneel als op technisch vlak progressie ten opzichte van eerder werk.

Monarch Omega is daar al direct het bewijs van. De headbangers kunnen direct aan de slag met deze agressieve track, waarin Amerikaanse brutale death metal wordt gecombineerd met het uit Canada bekende, technisch verzorgde gitaarspel. De vergelijking met Cannibal Corpse gaat zowel voor de instrumentatie als de vocalen op. Mallika wisselt haar grunts sporadisch af met screams, zoals ze in Fabrication Of The Enemy en Schismatic laat horen. De extreme vocalen zijn echter niet het sterkste onderdeel. Weliswaar klinkt het geheel bruut en snel, maar veel variatie is er niet, al zijn er korte uitzonderingen, zoals de pig-squeal-achtige zang in Taste Of Despair en thrashy vocalen in het aardige Shooting The Messenger.

De ritmesectie levert een aardige prestatie, maar het draait met name om het gitaarspel. De riffs heb je wel eens eerder gehoord bij Cannibal Corpse, Suffocation, Cattle Decapitation, Morbid Angel of Cryptopsy. Ze liggen echter wel lekker in het gehoor ondanks de start-stop-songwriting. Bovendien is er qua riffs aardig wat afwisseling. In A Chaos Reserved komt de Behemoth-achtige black metal even om de hoek kijken en in het dynamische Fabrication Of The Enemy (met ruimte voor de bas) kortstondig de slam. Doorgaans is het echter (thrashy) technische en brute death wat de klok slaat. Monarch Omega, Fabrication Of The Enemy en Taste Of Despair (met gravity blast rolls en gaaf harmonieus gitaarwerk) zijn vroege hoogtepunten. Na het van een zeer korte, akoestische intro voorziene Schismatic komen de wat mindere ideeën aan bod, al sluit het titelnummer (met gastbijdrage van ex-Disgorge gruntsman Matti Way en fraaie gitaarsolo’s) het ruime halve uur wel goed af.

Contaminating The Hive Mind scoort een dikke voldoende, maar doordat er ook wat minder beklijvende tracks op staan, is er geen sprake van een topproduct. Het technische niveau is zeer behoorlijk, al zijn de wat monotone vocalen een kwestie van smaak. De ritmesectie maakt een stabiele indruk. Het zijn vooral de gitaristen die het beste visitekaartje achterlaten. Al zijn de riffs deels afgekeken bij genoemde collega’s, het geheel ligt met name het eerste kwartier prettig in het gehoor. Daarna kost het meer moeite om de verstikkende muur van geluid te verwerken. Liefhebbers van brute, technische death metal gunnen Abnormality een aantal luisterbeurten, te beginnen bij onderstaande clip van Monarch Omega.

1. Monarch Omega
2. A Chaos Reserved
3. Fabrication Of The Enemy