Gruesome - Savage Land
Label: Relapse Records
Gruesome - Savage Land
“I would like to live forever, if that was possible”, zei Chuck Schuldiner ooit. Hoewel hij veel te vroeg overleed, is de nalatenschap de laatste jaren nadrukkelijk verspreid. Death (DTA) brengt de legendarische muziek weer tot leven op de internationale podia in verschillende samenstellingen. Een van de muzikanten die daar onderdeel van heeft uitgemaakt, is Exhumed-oprichter Matt Harvey en ook drummer Gus Rios was er kort bij betrokken met de uitvoering van Baptized In Blood.

De frontman bleef nadien in contact met de ex-Malevolent Creation-slagwerker en zo ontstond het idee om met Gruesome eigen nummers te schrijven. Gitarist Daniel Gonzalez (Possessed) en bassist Robin Mazen (Derkéta) completeerden de line-up van de supergroep. Een contract met Relapse was snel getekend en via die maatschappij verscheen begin vorig jaar het debuutalbum Savage Land.

Het songmateriaal op die plaat grijpt vooral terug op Leprosy (1988). Dat is onder andere te horen in het titelnummer, Demonized (Born Dead) en Closed Casket, het nummer waarin James Murphy nog een gastrol in spelt, lijkt wel wat op Open Casket. Verder zijn er uitstapjes naar het latere werk van Death. Zo heeft Gruesome overeenkomsten met Spiritual Healing (1990) en Gangrene met Flattening Of Emotions (Human, 1991). Ook Demonized en Hideous bevatten wat progressieve twists. Doorgaans is het echter headbangen geblazen op straight forward ritmes.

De songs zijn niet zo goed als hun (bijna) dertig jaar geleden verschenen voorbeelden, maar zitten goed in elkaar. Het titelnummer is een uitschieter Trapped In Hell, Gangrene en Closed Casket liggen erg lekker in het gehoor. Matt levert een topprestatie door de vocalen van Chuck op indrukwekkende wijze te benaderen en op een paar schoonheidsfoutjes na is het muzikaal ook dik in orde. Luister eens naar de solo’s die prima in de mix staan. De productie van Gus en Daniel verdient een compliment. De drums klinken beter dan op Leprosy en het gitaarwerk is een stuk droger.

Dit kwartet verdient beslist een compliment voor de manier waarop de songs in elkaar steken en uitgevoerd zijn. Hier is de nodige zorg aan besteed en dat betaalt zich uit in een aantal sterke composities die de oude tijden rond Leprosy weer doen herleven. De twee covers op de deluxe edition zijn een aardig extraatje. Bijna vanzelfsprekend is Savage Land opgedragen aan Chuck. Een mooi eerbetoon.

1. Savage Land
2. Trapped In Hell
3. Demonized