Judas Priest - Battle Cry
Label: Epic Records

Judas Priest - Battle Cry

Ondanks dat Judas Priest het kalmer aan wilde doen na de Epitaph Tour uit 2011, kon de band het touren naar aanleiding van het uitkomen van de zeventiende langspeler Redeemer Of Souls niet laten. Die feestelijke gebeurtenis leidde tot een enorme hoeveelheid concerten, waarvan het optreden op Wacken Open Air 2015 een van de hoogtepunten was. Die show is vanaf heden verkrijgbaar op cd, dvd en blu-ray met de titel Battle Cry. De beelddragers bevatten het integrale concert dat de band gaf op Wacken Open Air, aangevuld met beeldmateriaal van een latere datum. Liefhebbers die het bij de cd willen houden, zullen het met twee publieksfavorieten minder moeten doen.

Battle Cry is de vijfde officiële liveplaat van de groep en de tweede live-dvd sinds de terugkeer van Rob Halford in 2003. Zoals je kunt verwachten van een band als Priest, is de beeld- en geluidskwaliteit dik in orde en dit is een flinke vooruitgang ten opzichte van A Touch Of Evil: Live uit 2009. Ondanks het vertrek van medeoprichter en gitarist K.K. Downing in 2011, is de band stug doorgegaan en is er een waardige opvolger gevonden in Richie Faulkner. Voor wie niet in de gelegenheid is geweest Judas Priest de afgelopen jaren live te zien, biedt deze liveregistratie een mooie blik op hoe sterk de band op het ogenblik is. Want ondanks dat de jaren beginnen te tellen voor het merendeel van de groep, zijn de mannen nog volledig in staat een verpletterende show neer te zetten. De toevoeging van het jongste lid Richie Faulkner speelt daar ook zeker een rol in, want de stageperformance van Judas Priest is altijd al wat statisch geweest en Faulkner brengt het nodige leven in de brouwerij. Het is een kleine bonus bij de steengoede muziek die Priest maakt en live een mooie bijkomstigheid.

Muzikaal klopt het ook als een bus. Het dubbele gitaarspel waar Priest altijd bekend om heeft gestaan, werkt nog altijd fantastisch en hoewel Rob Halford de hoge noten misschien niet altijd meer even goed haalt en soms een loopje neemt met de melodielijnen, weet hij nieuw en oud materiaal nog altijd enorm goed neer te zetten.

Battle Cry bevat drie songs van het nieuwste album Redeemer Of Souls en bestaat verder uit de welbekende Priest-klassiekers en publieksfavorieten als Metal Gods, Victim Of Changes, Turbo Lover en Beyond The Realms Of Death. Wellicht is het niet de meest originele setlist, maar daarbij moet natuurlijk opgetekend worden dat een avond Judas Priest niet compleet is zonder dat de bekende nummers de revue hebben gepasseerd. Het materiaal is geweldig in beeld gebracht en op het grote podium van Wacken krijgen nummers als The Hellion en Electric Eye een nieuwe dimensie in de muur van geluid en de orgie van licht. Het Wacken-publiek zingt uit volle borst mee met de ene na de andere klassieker en op een groot scherm achter de band wordt de show opgeleukt met het nodige videomateriaal. De nieuwe nummers passen perfect in de set en kunnen op net zulke enthousiaste reacties rekenen als de songs die al veertig jaar meedraaien.

Wat betreft extra’s valt de beeldregistratie wat tegen, maar de toevoeging is wel aardig voor de mensen die de band de afgelopen tour hebben kunnen aanschouwen. De bonustracks bestaan namelijk uit de drie nummers die de band heeft gespeeld tijdens de tour van eind 2015. Screaming For Vengeance, The Rage en Desert Plains vervingen toen onder andere Jawbreaker en Devil’s Child en opnames van die bonustracks zijn gemaakt tijdens een show in Gdansk, Polen.

Battle Cry is een fijne plaat en een mooie beeldregistratie voor elke liefhebber van Judas Priest. Het is knap dat de band na zoveel jaren nog garant staat voor zulke mooie concerten met muziek waar je maar geen genoeg van kunt krijgen. Inmiddels wordt er weer gewerkt aan nieuw materiaal, maar tot die tijd kunnen fans uit de voeten met dit livemateriaal.

Live At Wacken 2015
1. (Intro) Battle Cry
2. Dragonaut