• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Flotsam And Jetsam - Flotsam And Jetsam
Label: AFM Records
Flotsam And Jetsam - Flotsam And Jetsam
De wegen van Flotsam And Jetsam zijn ondoorgrondelijk. Vrijwel elke nieuwe cd klinkt anders dan de vorige. Deze twaalfde plaat vormt geen uitzondering. Was Ugly Noise een popplaat in een heftig jasje; op Flotsam And Jetsam is het weer een en al vette metal dat de boventoon voert. In zekere zin borduurt de band uit Phoenix dus voort op de opnieuw ingespeelde versie van No Place For Disgrace uit 2014.

Deze aan thrash en speed metal rakende stijl zit de Amerikanen natuurlijk als gegoten. En dat is een hele geruststelling voor de hordes fans die teleurgesteld waren over Ugly Noise. Persoonlijk vond en vind ik dat een degelijk album, maar in vergelijking met een knaller als The Cold stelde de cd inderdaad niet heel veel voor. Liefhebbers van die plaat kunnen gerust zijn. Flotsam And Jetsam is misschien wel net zo goed als die cd uit 2010.

Dat is direct te horen vanaf Seventh Seal. Een heerlijk melodieus en heavy nummer met gave hooks, uitstekende zang van Eric A.K. en een bijzonder frisse instrumentale invulling. De ietwat weke productie van Ugly Noise is overboord gesodemieterd en vervangen door een vette en moderne sound. Daardoor levert de band op dynamisch vlak wat in, maar gelukkig maken de composities een hoop, zo niet alles goed. Want slechte songs staan er eigenlijk niet op. Compacte tracks als Iron Maiden (geen cover), Creeper en het relatief lange slotstuk Forbidden Territories luisteren heerlijk weg en bevatten een hoop coole momenten. Zo zijn de gitaarsolo's terug op het flitsende niveau van The Cold en grijpt de band rifftechnisch regelmatig terug op de klassiekers.

Hoewel de woorden voor Flotsam And Jetsam vrijwel altijd lovend zijn, lijkt de massa maar niet overstag te gaan. Vandaar dat ik er nog even een schepje bovenop doe. Wie om de zoveel jaar blind de nieuwe cd's van Slayer, Exodus en Testament aanschaft, kan daar gerust deze plaat aan toevoegen. Flotsam And Jetsam is namelijk beter en geïnspireerder bezig dan de genoemde grootheden. Dat komt natuurlijk door een karrenvracht aan ervaring, maar ook door de wil om soms afwijkende keuzes te maken. Je kunt veel zeggen van deze band, maar niet dat ze op safe spelen. Misschien dat ze de oude fans nu wel een beetje tegemoetkomen, maar als dat op zo'n uitstekende wijze gebeurt, dan is daar toch helemaal niets mee of wel?

1. Seventh Seal
2. Life Is a Mess
3. Taser