Beyond The Black - Lost In Forever
Label: Airforce1 Records
Beyond The Black - Lost In Forever
Het vorig jaar verschenen debuutalbum Songs Of Love And Death van Beyond The Black heeft voor veel uiteenlopende reacties gezorgd. De een vond het gewoon een mooi album, de ander vond het maar niets. Dat laatste heeft onder andere te maken met het feit dat de muziek niet door de uitvoerende musici is geschreven, maar door muziekproducenten die de populariteit van de Duitse formatie sterk hebben vergroot middels een intensieve marketingcampagne. Inmiddels is de opvolger op de markt en er lijkt weinig veranderd.

De erkenning voor de songwriting gaat veelal naar de popproducenten Krech, Nissen en Braun en naar producer Sascha Paeth, die de plaat van een commercieel verantwoorde productie heeft voorzien en de bas wat harder heeft gezet dan op de voorganger. Voor de gecaste muzikanten rest de uitvoering, alhoewel de credits in het booklet vooral uitgaan naar veel andere muzikanten die geen onderdeel uitmaken van de vaste line-up. Afgezien van deze kritiek is er muzikaal niet heel veel veranderd. Het grootste verschil is dat Lost In Forever nog toegankelijker uitpakt dan het debuut. De metal en rock à la Within Temptation, Avenged Sevenfold en Kamelot is nog altijd aanwezig, maar de popinvloeden winnen terrein, getuige de fraaie akoestische afsluiter Love’s A Burden, dat overigens authentieker aandoet dan de rest van het materiaal.

De tweede full-length bevat meerdere mooie nummers: het swingende titelnummer, Beyond The Mirror, Forget My Name, een geslaagd poprockduet met Masterplan-zanger Rick Altzi in de vorm van Beautiful Lies, de Kissin’ Dynamite-cover Against The World en het bombastische Dies Irae. Toch klinkt de plaat over de gehele lengte wat gehaast gecomponeerd. Met name de tweede helft van de tracklist bevat wat ‘fillers’. Het helpt ook niet mee dat de growls in bijvoorbeeld het deels Kamelot-achtige Shine And Shade (net als in Forget My Name) niet op zijn plaats aanvoelen. Desondanks bevat juist dit nummer met AOR-kenmerken, net als Heaven In Hell muzikaal de meest interessante passages en blijft het refrein al direct hangen. Nils Lesser komt net als in andere songs met aangename solo’s op de proppen, of zijn die door anderen ingespeeld?

Lost In Forever is net als het debuut een aangename popmetalplaat met meerdere aanstekelijke songs. Muzikaal is het zoetsappige geheel nog toegankelijker en popgericht. Zowel productioneel als songwriting-technisch is het geheel duidelijk gericht op een bepaalde jonge doelgroep. Het is de vraag of je je daaraan stoort of niet. Zo ja, dan laat je dit album links liggen. Zo niet, dan heb je er als liefhebber van onder andere Within Temptation, Amberian Dawn en Delain met deze tweede full-length van onze oosterburen, die op nummer vier in de Duitse albumcharts binnenkwam, een leuke release bij voor je collectie.

1. Lost In Forever
2. Beautiful Lies
3. Written In Blood