• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Metallica - Kill 'Em All / Ride The Lightning (remastered)
Label: Blackened Recordings
Na ruim dertig jaar zijn dan eindelijk de eerste twee albums van Metallica geremasterd. Waar andere bands dat jaren eerder al nodig vonden, bleef het op dit gebied angstvallig stil rondom de grootste (metal)band op aarde. Op de kwaliteit van de nummers zal ik in deze review niet ingaan, want iedereen kan menig song van deze albums blindelings meezingen of op de (air)gitaar spelen. Deze twee albums mogen sowieso al niet ontbreken in elke platenkast.

Wat is er veranderd aan deze nieuwe versies? Niet veel. De nummers zijn (gelukkig) niet voorzien van een nieuwe mix. Wel zijn ze opnieuw gemasterd, waardoor het volume wat hoger is dan voorheen. Toch lijkt de bas net een tikkeltje harder te staan dan op de oude versies, wat de songs overigens wel ten goede komt. Het verschil in volume is overigens ook goed zichtbaar te maken als je van de oude en nieuwe versies de nummers in een muziekeditor laadt. Het dynamisch bereik van de nieuwe versies is een stuk groter dan van de oude. Echter, in tegenstelling tot het laatste album Death Magnetic loopt het nergens tegen het plafond aan en is het dus gelukkig niet geclipt. Volgens de boekjes zouden er ook wat foutjes in de audio hersteld zijn, maar mij zijn ze nog niet opgevallen.

De verpakkingen zijn erg basic. Een gatefold kartonnen hoes die wat doet denken aan een mini-lp, maar aan de binnenkant staat dan weer niet echt iets, behalve een uitvergroot detail van het artwork. Ook de boekjes zijn basic gebleven. Dat is een gemiste kans. Het cd-boekje van Ride The Lightning is bijna identiek aan het oude cd-boekje, al is de volgorde van de pagina's net iets anders. Wat extra foto's uit de beginperiode en bijvoorbeeld liner-notes ontbreken helaas. Daarvoor moeten de superdeluxe boxsets met diverse lp's en cd's worden aangeschaft. Erg slordig is overigens dat de hoes en het boekje van Kill 'Em All vermelden dat Metal Militia ruim zes minuten lang is, terwijl op de cd zelf 5:09 staat (wat ook ongeveer de echte lengte is).

Voor wie zijn deze nieuwe versies bedoeld? Ik denk voor de paar personen die deze albums nog niet bezitten maar ze toch een keer willen hebben. En voor de die-hard fan die elke editie in zijn collectie nodig heeft. Ondanks dat ze hier samen besproken zijn, zijn deze remasters afzonderlijk verkrijgbaar op cd en lp. De genoemde boxsets komen over enkele weken uit en bevatten veel meer interessant spul.

Reviewer: Tonnie
Toegevoegd: 26 april 2016

Meer Metallica: