• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

The Unguided - Lust And Loathing
Label: Napalm Records
The Unguided - Lust And Loathing
The Unguided komt eind april naar Nederland om daar de Europese tour af te sluiten. Maar liefst drie dagen achter elkaar zal de Zweedse melodische metalformatie in ons land optreden. Voor het zover is, verschijnt eind februari het derde en laatste album van de trilogie over de frictie tussen twee onsterfelijke groepen gevallen engelen die verdoemd zijn tot de sterfelijke wereld.

Lust And Loathing is precies wat je ervan kunt verwachten. Een moderne, catchy, melodische, energieke metalplaat met metalcore-elementen en een afwisseling van screams en cleane vocalen. Niets nieuws onder de zon, maar het zit prima in elkaar. Het verschil met voorganger Fragile Immortality is dat er iets meer cleane zang te horen is en het tempo gemiddeld wat hoger ligt. Het mooie, afsluitende Hate (And Other Triumphs) is de enige track die een stuk trager is.

Weinig verrassingen dus, of het moet de korte dubstep-passage in King Of Clubs zijn, de bluesy gitaarsolo in Enraged, de gesproken passage in het slotakkoord, of het feit dat het stevige Phobos Grip, op een enkele clean gezongen zin na, screams bevat. Het is tevens het nummer dat de meest interessante riffs en solo’s bevat, al doet Boneyard er niet veel voor onder.

Verder zijn het afwisselend de gevarieerde, fraaie keyboardmelodieën en eenvoudige gitaarriffs die de dienst uitmaken. Ze gaan overigens prima samen. Het gitaarspel is net als de onderliggende ritmiek niet bijzonder, maar functioneel ondersteunend voor de zang en songgerichte tracks. Black Eyed Angel en Hate (And Other Triumphs) bevatten korte, maar prima Insomnium-achtige leads. The Worst Day (Revisited), King Of Clubs, Heartseeker, Boneyard en vooral Black Eyed Angel behoren tot de hoogtepunten.

Lust And Loathing is een toegankelijk, zeer catchy en melodieus metalalbum met een ideale speeltijd van veertig minuten. In elk nummer zit wel een meezingrefrein die voor het memorabele moment zorgt. Er is net voldoende afwisseling in tempo en sfeer om het interessant te houden, al kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die het te veel op elkaar vinden lijken. Ondanks de voorspelbaarheid staan er geen zwakke tracks op. Voor zowel fans van The Unguided als liefhebbers van het oudere materiaal van Sonic Syndicate is dit derhalve een verplichte aanschaf.

1. Enraged
2. The Worst Day (Revisited)
3. King Of Clubs