Greenleaf - Rise Above The Meadow

Greenleaf - Rise Above The Meadow

In 2000 begon Greenleaf voor Tommi Holappa als een side-project naast zijn reguliere band Dozer. Inmiddels is het tijd voor album nummer zes voor Greenleaf en dateert het laatste wapenfeit van Dozer uit 2013. Het moge duidelijk zijn dat Greenleaf geen bijzaak meer is voor Holappa. Dit is niet onterecht, want met platen als Nest Of Vipers (2012) en Trails And Passes (2014) maakten de Zweden veel indruk. Met name het laatste album was een nieuwe start voor de groep. Onder andere vanwege wijzigingen in de bezetting. Arvid Jonsson bleek op Trails And Passes als nieuwe zanger een aanwinst te zijn, terwijl drummer Sebastian Olsson de stonerrockers voorzag van extra bombast. Oftewel een line-up waarvan nog leuke dingen verwacht mochten worden.

Na meer dan tien jaar te zijn gecontracteerd bij het Small Stone-label komt de nieuwe plaat Rise Above The Meadow uit via het grotere Napalm Records. De overstap naar zo’n groter label lijkt op het eerste gehoor weinig effect te hebben gehad op de sound van de groep. De Zweden hebben nog steeds een goed oor voor het schrijven van sterke, pakkende refreinen. A Million Fireflies en Funeral Pyre zijn daar mooie voorbeelden van. Het geluid op het album is net wat energieker en opzwepender dan op de voorganger. Er wordt bijna geen gas teruggenomen en dat is toch wel jammer. De charme van Trails And Passes zat hem in de geslaagde balans tussen de uptempo nummers en de dromerig aandoenende tracks. Op Rise Above The Meadow gooien de Zweden het erg vaak op de overbekende, stampende boeg en dat doet de albumtitel geen eer aan.

Hoewel Rise Above The Meadow wel degelijk enkele mooie momenten bevat (Levitate And Bow Pt. 1 & 2 en Pilgrims steken er met name bovenuit), is het songmateriaal over het geheel gezien minder van kwaliteit dan de twee voorgangers. Het blijft allemaal net wat minder hangen. Deze nieuwe plaat is niet slecht, maar deze mannen uit Borlänge kunnen beter. In een live-setting zullen deze songs waarschijnlijk beter voor de dag komen. Greenleaf is live namelijk een erg aanstekelijke band en zal via die weg nog veel zieltjes gaan winnen. Deze lichtelijk teleurstellende release zullen we dan maar houden op een incident.

1. A Million Fireflies
2. Funeral Pyre
3. Howl