• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Bloodbound - One Night Of Blood
Label: AFM Records

Bloodbound - One Night Of Blood

Het Zweedse Bloodbound gooide hoge ogen met het ijzersterke debuut Nosferatu uit 2005. De gitaargedreven melodische power metal smaakte naar meer. Directe opvolgers vielen echter tegen, met als dieptepunt Tabula Rasa uit 2009. Gelukkig heeft de groep zich nadien herpakt en zit er een opwaartse lijn in de laatste paar platen. In The Name Of Metal uit 2012 en Stormborn uit 2014 zijn geen bijster originele platen, maar de metal van de mannen zit goed in elkaar en doet menig metalhart sneller kloppen. De band is uitgegroeid tot een graag geziene gast op diverse podia en festivals en dat kun je merken aan dit livepakket met de titel One Night Of Blood.

De set bevat een cd en dvd met daarop een registratie van de show die de heren gaven op het Tsjechische Masters Of Rock Festival 2015. Cd en dvd bevatten hetzelfde concert. De dvd heeft daarnaast nog enkele extra’s zoals de obligate documentaire, officiële videoclips en eerdere livebeelden. De techniek staat niet stil en opnames worden steeds beter van kwaliteit. Dat is te zien aan One Night Of Blood, want de beelden zijn haarscherp. Uiteraard wordt de show vanuit verschillende hoeken belicht, wat af en toe behoorlijk mooie plaatjes oplevert van de band en het enthousiaste publiek. De montage is aardig en geeft een echt livegevoel, waarbij er ruim de tijd wordt genomen om alle musici duidelijk in beeld te brengen. Dit komt de kijkervaring ten goede.

Ook de geluidskwaliteit is dik in orde en er is gekozen voor een set die buiten de publieksfavorieten vooral nieuw materiaal bevat. Het meer recente werk ligt in het straatje van hedendaagse Zweedse heavy metal, met als voorbeelden Civil War en Sabaton en dat is muziek die live uitstekend werkt. Een krachtige midtempo ballad als When The Kingdom Will Fall werken uitstekend op het podium en doen het net zo goed als succeshits uit het verleden als In The Name Of Metal, Moria en toppers Metal Monster en Nosferatu, hoewel het refrein van dat laatste nummer op deze registratie een beetje kaal klinkt.

Er valt weinig aan te merken op dit mooie pakket. One Night Of Blood geeft een mooi beeld van waar Bloodbound op dit moment staat. Mindere momenten uit het verleden worden wijselijk weggelaten tijdens deze show, terwijl er ruimschoots aandacht is voor de hoogtepunten uit de inmiddels toch al rijke geschiedenis van de groep. Liefhebbers kunnen de band binnenkort zelf live aanschouwen als voorprogramma van Sabaton.

1. Bloodtale
2. Iron Throne
3. When Demons Collide