• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Indian Handcrafts - Creeps
Label: Sargent House

Indian Handcrafts - Creeps

Het Sargent House-label staat al jaren garant voor interessante artiesten. Het zijn meestal bandjes die het net even anders aanpakken. Het Canadese Indian Handcrafts is daar een goed voorbeeld van. Het duo bestaat uit zanger/gitarist Brandyn James Aikins en zanger/drummer Daniel Brandon Allen. De aanpak van de heren is behoorlijk alternatief en experimenteel te noemen. Als je het hebt over duo’s die experimentele muziek maken, moet ik al gauw denken aan de muzikale gekte van Ween. Hoewel deze vergelijking met Ween niet eens zo vreemd is, blijft Indian Handcrafts in tegenstelling tot Ween wat meer in de rock- en metalhoek en gaat het qua genres niet alle kanten op.

Op het eind vorig jaar verschenen derde album Creeps is goed te horen dat er aandachtig geluisterd is naar rock en metal uit de jaren tachtig en negentig. Hierbij is de aanpak behoorlijk minimalistisch. Het duo vervalt niet in: “Kijk eens wat wij met zijn tweeën allemaal kunnen”-gedrag. Slechts een gitaar, drums en vocalen die afwisselend vervormd, clean of schreeuwend gebracht worden. Op de eerste helft van de plaat zijn de liedjes uiteenlopend, kort en compact. De band komt meteen goed uit de startblokken met Down At The Docks. Deze begint mysterieus en heeft daarna wat weg van een Melvins-song, alleen dan gecombineerd met Mike Patton (Faith No More)-achtige screams. It’s Late Queeny klinkt dan weer als Queens Of The Stone Age in een flauwe bui, terwijl het freakerige Murderers For Hire herinneringen oproept aan sludge-groep Acid Bath.

Na het riffgeoriënteerde Brothers Underground volgen een aantal nummers die wat complexer zijn en daarbij ook een langere speelduur hebben. Zo is het noisy Maelstrom qua toegankelijkheid even doorbijten, maar uiteindelijk een avontuurlijke track met een verslavend refrein. In Snake Mountain worden vervormde, demonisch klinkende vocalen (in de stijl van Ministry’s Al Jourgensen) op een ongebruikelijke, maar geslaagde manier gecombineerd met strakke, groovende riffs en NWOBHM-gitaarstukken. The Divider bevat ook weer zo’n opmerkelijke combi. Hier doen de vocalen en het verloop van het refrein heel erg denken aan het Kiss van begin jaren tachtig. Dit Kiss-element weten de Canadezen vervolgens te combineren met sludge-metal in de stijl van Baroness.

Na de kort maar krachtige, vermakelijke waanzin van Degenerate Case eindigt de plaat via Rat Faced Snorter een beetje met een anticlimax. Het is een track die ruim zeven minuten duurt, maar die iets te geforceerd de Melvins-kant op gaat. Dit is ook een van de weinige smetten op deze release. Het is goed hoorbaar dat de heren uiteenlopende muzikale invloeden hebben. Ondanks het vele ‘name dropping’ in deze review weet Indian Handcrafts de invloeden goed om te smelten tot een eigen geluid. Al met al is Creeps een behoorlijk origineel werkje geworden. Dit maakt Indian Handcrafts tot een groep om nauwlettend in de gaten te houden.

1. Down At The Docks
2. It’s Late Queeny
3. Murderers For Hire