• Glenn Cornick (Jethro Tull) - 77
  • Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Necronomicon - Pathfinder... Between Heaven And Hell
Label: Trollzorn Records
Iedere thrashmetalfan kent Kreator, Tankard, Destruction en Sodom wel. En misschien dat er ook wel een belletje gaat rinkelen bij namen als Deathrow, Assassin, Violent Force en Living Death. Maar Necronomicon? Buiten de eigen Duitse landsgrenzen kennen maar weinig liefhebbers deze groep. Best oneerlijk, want Necronomicon draait stiekem al mee sinds 1984.

In de jaren tachtig speelde deze groep exact dezelfde muziek als de bovengenoemde landgenoten. Een energieke mix van vrij primitieve thrash metal en speed metal. Zoals Kreator op Endless Pain, Sodom op Obsessed By Cruelty en Destruction op Sentence Of Death. Verschil met de grote namen was dat het songmateriaal van Necronomicon nooit echt bleef hangen. De band moest het meer van de agressie hebben dan van aansprekende songs. Leuk voor even, maar meer ook niet. De laatste jaren is dat heel anders. Op voorganger Invictus stelde Necronomicon zich voor als een keurig op elkaar ingespeeld stel. Door de aalgladde productie was veel van de oorspronkelijke agressie weggepoetst, maar het songmateriaal beklijfde net wat meer dan voorheen.

Die ingeslagen weg vervolgt het gezelschap op Pathfinder...Between Heaven And Hell, de meest ambitieuze schijf van de Duitsers tot nu toe. Een schijf die mede door zanger Freddy klinkt als Destruction in een melodieuzer jasje. Freddy lijkt namelijk als twee druppels water op Schmier. Muzikaal vertoeft Necronomicon tegenwoordig meer in traditionelere contreien. Daar voelen ze zich kennelijk zodanig thuis dat ze een plaat van zeventig minuten hebben opgenomen. Een hele zit, die niet altijd even comfortabel is. Want lang niet alle nummers maken indruk. Zo is het titelnummer best een lekkere heavymetaltrack en rost het met Destruction-riff opgesierde Inside The Fire heerlijk strak de speakers uit, maar daartegenover staat een vrij saai midtempo nummer als Betrayed. Slecht is het niet, maar er gebeurt te weinig.

Uiteindelijk staat er denk ik drie kwartier goede muziek op deze plaat, waar liefhebbers van stevige heavy metal en melodieuze thrash zeker mee uit de voeten kunnen. Het is alleen jammer dat er dan bijna een half uur aan overbodige ballast overblijft. Dat had een band met zo veel ervaring toch moeten aanvoelen. Aan de andere kant is 45 minuten vette metal meer dan sommige collegabands bij elkaar weten te pennen als geheel album. Laten we dus vooral positief blijven en blij zijn dat een stel oude thrashers zo fris voor de dag komt. Als ze de volgende keer wat meer durven schrappen, dan is Necronomicon misschien wel in staat om een cd te maken die van begin tot eind de pannen van het dak knalt.

1. Pathfinder... Between Heaven And Hell
2. Betrayed
3. Inside The Fire