Elvenking - The Night Of Nights - Live
Label: AFM Records

Elvenking - The Night Of Nights - Live

The Night Of Nights - Live is het eerste livealbum in het achttienjarig bestaan van Elvenking en verschijnt in de vorm van een mooi verzorgde digipack met dubbel-cd en dvd. De dvd en cd's bevatten een identieke setlist van maar liefst vijfentwintig nummers en het materiaal omvat alle acht studioplaten die de groep tot nu toe geproduceerd heeft. Hoewel de groep ooit begonnen is als folkmetalband, hebben de heren zich door de jaren heen ontwikkeld tot een eclectisch geheel van stijlen. De folkwortels zijn in hun latere werk onmiskenbaar aanwezig, maar er is meer te horen. Zeker het latere werk bevat veel moderne en zwaardere invloeden. De groep lijkt daarmee meer en meer op hun grote idolen Skyclad, een groep die zich ook niet beperkt tot één stijl.

Deze liveregistratie is een mooie weergave van het hele oeuvre van Elvenking, hoewel met name de latere albums centraal staan. Echte verrassingen zijn er in de setlist niet te vinden. Publieksfavorieten als The Loser, Pagan Revolution en Elvenlegions komen voorbij. Af en toe zit er wel een vreemde eend in de bijt, bijvoorbeeld de flauwe drumsolo Symohn's Bash en halverwege de dvd en aan het einde van de eerste cd het korte overzichtje van achttien jaren Elvenking in de vorm van beeld en geluid. Dat laatste voelt zo middenin het geheel misplaatst, vooral op de cd.

Live zijn de folkinvloeden misschien iets meer aanwezig dan op latere platen, maar de kostuums, de fidel en allerlei attributen zorgen voor een sfeervol geheel. De beeld- en geluidskwaliteit zijn dik in orde, en hoewel de groep niet voor een enorme zaal speelt, doet het aanwezige publiek enthousiast mee gedurende het ruim twee uur durende concert. De groep speelt dan ook voor een thuispubliek in het Italiaanse Pordenone. Op de Engelse aankondigingen door zanger Damna wordt er door de Italianen amper gereageerd, maar zodra de zanger het nog eens in zijn moedertaal herhaalt, kan hij rekenen op flink gejuich.

Er valt weinig aan te merken op deze plaat. Het is een echt what you see is what you get-product. De groep staat live zijn mannetje, hoewel de stem van Damna live minder krachtig is dan in de studio. Of dat aan zijn techniek, zijn Engels of een combinatie van beide ligt, is moeilijk te zeggen. De teksten verdwijnen regelmatig in de klanken die de frontman voortbrengt. The Night Of Nights - Live is een leuke mogelijkheid voor fans om de band eens in actie te kunnen zien, want Elvenking loopt de Nederlandse podia niet echt plat.

1. The Manifesto
2. Trows Kind
3. The Wanderer