• Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Hexvessel - When We Are Death
Label: Century Media Records
Hexvessel - When We Are Death
Het zijn drukke tijden voor Matt McNerney. De in Finland woonachtige Engelsman houdt er al jaren twee bands op na, maar nooit waren deze zo actief als in de afgelopen tijd. Beastmilk maakte weliswaar plaats voor Grave Pleasures, maar dat heeft geen gevolgen gehad voor de productiviteit. Afgelopen zomer mochten we daarom Dreamcrash verwelkomen en deze maand verschijnt met When We Are Death het derde album van Hexvessel.

Matt lijkt de smaak te pakken te hebben wat de energieke en frivole alternatieve muziek betreft. Hexvessel stond altijd voor neofolk en speelde daarmee erg ingetogen, sfeervolle muziek die zo versmelt met bosrijke omgevingen. Ik dacht dat Matt McNerney twee bands nodig had om zijn muzikale ei kwijt te kunnen, maar meer dan ooit kruipen deze naar elkaar toe. Hexvessel heeft dus een behoorlijke koerswijziging ingezet en ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds mis ik het oude geluid dat de band zo uniek maakte, maar tegelijkertijd is When We Are Death helemaal geen verkeerd album.

Wie echt zit te wachten op een nieuw, ‘traditioneel’ album van Hexvessel, gaat niet leuk vinden wat Matt McNerney nu uitbrengt. Cosmic Truth en Green Gold komen nog enigszins in de buurt van de vertrouwde sound. Zeker de eerste is een mooi nummer vanwege de rust en de pianostukken. Teeth Of The Mountain zou ik ook nog wel willen noemen, ware het niet dat deze erg irritant gezongen wordt. Veel mensen gaan zich afvragen waarom dit onder de naam Hexvessel uitgebracht wordt. De band geeft je niet langer het gevoel dat je de (Scandinavische) wildernis intrekt. De poëzie wordt gemist en de viool en trompet zijn vervangen door het hammond-orgel. De blazers keren allen in het gevoelige Mirror Boy nog even terug.

Behalve de vele verwijzingen naar Beastmilk en Grave Pleasures, hoor je bijzonder veel classic rock in de muziek terug. When I’m Dead is een openlijke liefdesverklaring aan The Doors. Het is een leuke track, maar tegelijkertijd weinig meer dan een kruising tussen de klassiekers People Are Strange en Love Me Two Times. Zo lijkt het alsof Hexvessel geen kleur durft te bekennen. Het blijft steken tussen het hinten naar de oude platen, Matt McNerney’s andere band en classic rock. Ik geloof niet dat iemand dit verwacht had en tegelijkertijd zal het me benieuwen hoeveel mensen hier nu echt op zitten te wachten.

1. Transparent Eyeball
2. Earth Over Us
3. Cosmic Truth