• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Circle II Circle - Reign Of Darkness
Label: earMUSIC

Circle II Circle - Reign Of Darkness

Na het erg teleurstellende Seasons Will Fall kan ik als Circle II Circle-liefhebber gelukkig weer opgelucht adem halen met het nieuwste werk van deze Amerikaanse powermetallers. Reign Of Darkness klinkt namelijk niet alleen een stuk steviger, afwisselender en oprechter dan de vermoeiende mid-tempotracks op het vorige album, het album is meteen ook het hardste dat de band tot nu toe heeft uitgebracht.

Openingstrack Over-Underture en opvolger Victim Of The Night zorgen voor een energieke opening van het album. Stevens klinkt een stuk gemotiveerder dan op de voorganger het geval was, terwijl op instrumentaal vlak vooral het spectaculaire drumwerk en de krachtige gitaarriffs opvallen. In een nummer als It's All Over zorgen de speelse keyboardlijnen en tempowisselingen daarnaast voor een wat progressiever sfeertje, dat bij vlagen ook aan het latere Dream Theater of Pagan's Mind doet denken. Heerlijke gitaarsolo's en consequent opzwepende drumpartijen maken het totaalplaatje af en houden de luisteraar goed wakker. In het afwisselende Somewhere komen daarnaast virtuoze baspartijen naar voren, die de instrumentale sectie op perfecte wijze ondersteunen.

Het absolute hoogtepunt is echter te vinden in de afsluitende ballad Solitary Rain, waarbij de harde gitaren meer ruimte maken voor piano en orkestrale bombast, om vervolgens een van mijn favoriete Circle II Circle-ballads te produceren. Stevens zet, ondersteund door een in het Latijn zingend koor, een fantastische en oprechte performance neer en zorgt zodoende voor een nummer dat met gemak op het album Handful Of Rain had kunnen staan. Wat mij betreft samen met Into The Wind een van de beste nummers die de band tot nu toe op cd heeft gezet.

Circle II Circle zit wat mij betreft weer gewoon goed op het spoor met een gevarieerd en bovenal kwalitatief erg consistent album. Grensverleggend is het nergens en buiten Solitary Rain staan er geen enorme uitschieters op, maar Reign Of Darkness mag zeker geprezen worden als een fijne, no-nonsense powermetalplaat. Het melodieuze karakter van de eerste drie albums is dan wel verdwenen, deze meer duistere stijl spreekt mij toch een stuk meer aan dan het halfzachte gedoe dat men op Seasons Will Fall produceerde. Een fijne meevaller!

1. Over-Underture
2. Victim Of The Night
3. Untold Dreams