Sabbath Assembly - Sabbath Assembly
Label: Svart Records
Sabbath Assembly - Sabbath Assembly
Waar de Amerikanen van Sabbath Assembly inspiratie putten uit hymnes van de Process Church Of The Final Judgement voor hun vier releases, pakken ze het dit keer anders aan. Het album heet simpelweg Sabbath Assembly en betekent hun schisma met het geloof. Geen gastoptredens of narratieve vertellingen (zoals van Genesis P-Orridge), maar enkel eigen schrijfwerk. Centraal staat de eigen kerk van de band, waarbij passie en devotie een belangrijke rol spelen.

Ook thematisch gezien willen zangeres Jamie Myers en haar mannen een andere weg inslaan. Nummers verwijzen naar occulte literatuur, zoals The King In Yellow van Robert W. Chambers, Valeri Briussov’s The Fiery Angel Of Desire (waar ook een track naar vernoemd is) en het Evangelie Van Thomas. Daarbij staat niet langer spirituele filosofie in het middelpunt, maar juist alles wat nodig is om als mens te kunnen bestaan. Anders gezegd: het mysterie van de occulte filosofie wordt niet onthuld door bovenaardse tabellen en diagrammen, maar door de subtiliteiten van aardse liefde en verlies.

Goed, dat is wat de band zelf vindt. Maar ook de oplettende luisteraar zal merken dat deze schijf verschilt van eerder werk. Zonder het occulte te verliezen, wordt hier veel meer (heavy) metal gemaakt. De ondertoon is duisterder met teksten en titels als Ave Satanas. Het gitaarwerk zweeft tussen modern - in bijvoorbeeld Confessing A Murder - en perfect binnen het genre passende riffs. Door veel afwisseling in haar stem te gebruiken, weet ook Jamie Myers het spannend te houden. Verder is de viool een prettige toevoeging. Met Sabbath Assembly is dit viertal naar eigen zeggen teruggekeerd naar de eigen wortels van de jaren 80 en dat smaakt zeker naar meer. De Amerikanen hebben zichzelf vernieuwd op deze plaat. Dit levert een geslaagd en ietwat ontoegankelijk resultaat op, dat niet voor iedere muziekliefhebber weggelegd is.

1. Risen From Below
2. Confessing A Murder
3. Burn Me, I Thirst For Fire