• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Embryo - No God Slave
Jaar van release: 2010
Label: Rising Records
Embryo - No God Slave
Het nieuwste album van Embryo van eerder dit jaar viel, op een paar tracks na, wat tegen. Toch kon ik me herinneren dat de nummers die ik van de vorige plaat No God Slave had gehoord, wel aardig waren. Derhalve heb ik die plaat er maar weer eens bijgepakt en een aantal draaibeurten gegund.

De eerste helft van de tweede full-length begint goed. Vooral ritmisch zijn de tracks sterk en mede daardoor valt er genoeg te headbangen. Bijvoorbeeld met het titelnummer, dat Fear Factory-ritmiek met groovende deathmetalriffs (en een Freak On A Leash-achtige riff) combineert. Daarnaast is er het groovy No Way Left, met invloeden uit de metalcore en van Machine Head. De death-core-karakterisitiek is overigens wat nadrukkelijker aanwezig dan op het derde album, zoals Escape From Your Fear laat horen. In Democratic Mankind Slaughter valt de wisseling in tempo in positieve zin op. Die dynamiek werkt in Behind Blind Eyes juist weer tegen de band. De lieve pianoklanken passen niet bij het brutal death-karakter.

Ook al is het technische niveau wat lager dan op zijn opvolger, Embryo slaagt er juist wat beter in om aantrekkelijke songs te schrijven. De Italianen zitten overigens niet op het niveau van Fear Factory. Flatterer Of Indifference toont dat bijvoorbeeld aan. Ritmisch is het bijna een kopie van de Amerikanen, maar de gitaar- en keyboardpartijen klinken als leftovers van hun grote voorbeeld. Het gaat de formatie uit Cremona beter af middels melodische riffs in het technische (denk aan Meshuggah) The Scarecrow en Dark Passenger. Die tracks blijven dan ook wat beter hangen. Opvallend detail is dat op No God Slave meer gitaar- en keyboardsolo’s aanwezig zijn dan op de gelijknamige opvolger.

No Way Left is uiteindelijk een aardig album. Embryo kan de sterke eerste helft echter geen passend vervolg geven. Waar je in het begin zit te headbangen, kom je naarmate het album vordert, steeds stiller te zitten. Er zijn weliswaar momenten van opleving middels de paar melodische tracks, maar de songwriting is nog niet op het gewenste niveau. De keyboardpartijen liggen bovendien echt op de muziek (zacht in de mix) in plaats van dat ze onderdeel vormen van een geheel. De Italianen beheersen hun instrumenten en vocaal is het toereikend, maar op een toekomstige release moeten er toch echt meer sterke tracks staan om bij een groter publiek positief in de picture te komen.

1. No God Slave
2. Democratic Mankind Slaughter
3. One Way Left